Dagobert Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Ik kan je chronologie m.b.t. Ahenobarbus niet
> helemaal volgen. Die ‘niet succesvolle strijd
> tegen de Cherusken’ deed zich toch voor toen hij
> van de Elbe naar de Rijn wilde trekken? Moeten we
> dat niet in 1 AD plaatsen? (Je had het boven over
> 3 BC???)
>
Tja, die interpretaties aangaande Ahenobarbus, hij staat ‘geboekt als bevelhebber van 7-2 BC in Illyrië.
Hij trok vermoedelijk in 3 BC van Illyrië het gebied Germania binnen en bereikte de Elbe, dit zou tot in de omgeving van Magdeburg kunnen zijn (handelsweg).
Bron: The battle that stopped Rome, Peter S. Wells -2003, op blz 158
Het leger had vermoedelijk eerst nog een bevoorradingsroute vanuit Illyrië doch het is de vraag of deze afdoende beveiligd kon worden en n.m.m. op een gegeven moment stopte. Ahenobarbus moest derhalve zelf hierin voorzien. Om welke reden dan ook besloot Ahenobarbus om zijn terugtocht over handelswegen naar de Rijn te nemen. Het veldtochtseizoen liep ten einde, nazomer-begin herfst.
Vanwege het ontbreken van afdoende voorraden (een legioen verbruikte dgl 8-10 ton aan voorraden voor mens en dier) moest hij deze in Germaans gebied pogen te verkrijgen.
Een aannemelijke terugroute voert dan mogelijk over Minden, het noordelijk gebiedsdeel van de Cherusken. Dan veronderstel ik dat hij poogde van de Cherusken voorraden te bemachtigen hetgeen hen kennelijk niet welgevallig was aan het eind van het seizoen en daarmee een bron van conflict vormde met de Cherusken.
Een veldslag werd kennelijk niet aangegaan, Ahenobarbus moest fluks naar de Rijn en deze voor de winter zien te bereiken.
In deze doelde ik op een route die voert vanaf Minden via Bad Oeynhausen, Herford, Bielefeld, Brackwede (pas Sparrenberger Egge, een brede weg), Gütersloh naar Wiedenbrück, vervolgens de aanleg van de pontes longi en verder naar de Lipperoute.
Het sluit inderdaad de ‘Bielefelderpas’ niet uit doch deze was smal en vandaar mijn voorgaande visie (gemakshalve doelde ik op een pasweg vanaf Bielefeld hetgeen verwarrend blijkt te zijn).
Mocht deze weg benut zijn is het castra wat ‘abseits’ gelegen.
Ahenobarbus werd na zijn aankomst aan de Rijn eind 3 – begin 2 BC aangesteld als bevelhebber.
Het conflict met de Cherusken liep echter op en Ahenobarbus trok in de navolgende jaren niet succesvol tegen hen op. Daarmee kan een eerste inrichting van het castra “Haus Neuland’ mogelijk zijn in die periode.
In 2 AD werd Ahenobarbus ontheven van zijn ambt aan de Rijn.
Het lukt mij vooralsnog niet info te verkrijgen vanaf welk ‘moment’ castra min of meer ‘standaard’ ook met toegangen middels claviculae werden toegepast. Het lijkt dat deze na het begin van de jaartelling werden ingevoerd (komen bv. voor in Britannia doch is enkele decennia later).
Dergelijke castra, oost van de Weser, kon ik voorshands niet vinden.
Dateringen op de Senne kunnen hopelijk uitsluitsel geven. Tot dan vrije interpretaties en ik gaf dan ook slechts een hint die ik poogde te onderbouwen! Voor wat deze waard is.
Servus,
Vorenus