Vorenus Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Een terzijde. Bij Stapelager/Augustdorf lijkt zich
> een soortgelijk groot castra te bevinden. Zou in
> aanmerking kunnen komen voor het zomerkamp van
> Varus in 9 AD.
>
> Bron: Die Varusschlacht a. Eine kritische
> Quellenanalyse, Manfred Millhoff
> Die Varusschlacht – roemerfreunde-weser.info
> pdf doc
We hebben het hier in het verleden al eens over gehad als ik me niet vergis.
Het document van Manfred Millhoff overtuigt mij nog niet, maar wie weet kunnen we ons onsterfelijk maken
Nordrhein-Westfalen heeft namelijk de ruwe LiDAR data, met een hoge nauwkeurigheid, vrij toegankelijk gemaakt. Het vergt alleen wat ‘kunstjes’ om die in een ‘Geländemodell’ om te rekenen. Daar ga ik me nu (nog?) niet aan wagen.
Maar er is een DGM-Karte online beschikbaar met een reeds zeer goede resolutie (DGM = Digitales Geländemodell).
Op die kaart is het nieuw ontdekte marskamp op de Oerlinghauser Senne prachtig zichtbaar. Zelfs de Clavicula-poort aan de westelijke zijde komt heel goed in beeld. Die in de noordoostelijke zijde is wat minder goed herkenbaar.
Ik kan me heel goed voorstellen dat René Jansen Venneboer, de ontdekker, het kamp met behulp van deze kaart gevonden heeft.
Dus wat let ons om eens te gaan speuren bij Augustdorf?
(Ik kan me overigens niet voorstellen dat René dat al niet gedaan heeft.)
Bij een eerste verkenning heb ik nog niet ‘beet’ gehad.
In de omgeving van de plaats waar Manfred Millhoff het over heeft zijn volgens mij wel meerdere tumuli zichtbaar.
Hier de link naar de kaart. Om de gewenste weergave te krijgen klik je eerst linksboven op het witte pijltje naar rechts (op een blauwe achtergrond). Vervolgens op “Digitales Geländemodell” en vink dan “Schummerung” aan.
Nordrhein-Westfalen DGM-Karte
Om uuuuuuuuuuuuuuuuren zoet mee te zijn …
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.