Het lukt Yeb in elk geval om mij te wijzen op mensen en boeken uit lang vervlogen tijden. In mijn jeugd las ik een strip met de titel 'Jason en de Argonautjes'. Toen niet geweten dat de schrijver een Griek was die ca 2300 jaar geleden geboren is. Dat is een tijd in welke de Oceanos iets heel anders was dan wat de Romeinen er later van maakten en dat is weer anders dan wat wij er van maken. De Engelse vertaling van het Griekse epos laat zich lezen alsof het niet alleen de Rhodanos is waar het hier om gaat, maar ook om de Eridanos alwaar de Rhodanus ook in zou stromen, 'a river in Greek mythology, somewhere in Central Europe, which was territory that Ancient Greeks knew only vaguely' (Bron: Wiki)
Vergaande conclusies t.a.v de Rhodanus zijn derhalve niet mogelijk.
Wel leuk om toch te proberen de kern van de waarheid er uit te proberen te halen. Want die Eridanus alwaar de Rhodanus in uitmond betekend 'Barnsteen' en in de monding lagen de Barnsteen-eilanden. Tja, probeer dan maar ns de zijrivier 'Rhodanus' te vereenzelvigen met de Loire...
Nee, het enige dat hier aangetoond wordt is dat er informatie uit verre streken tot Appolonius arriveerde en dat dit de basis vormde voor zijn sensationele verhalen. Wie zou in die tijd ook kunnen aantonen dat er iets niet klopte?
Appolonius had ook 'Alexandrius' kunnen heten. Want zijnde niet gewaardeerd aldaar, vertrok hij naar Rodos om daar zijn Argonautica te herschrijven. Wat dan weer zo succesvol zou zijn geweest dat hij er uiteindelijk een baan voor kreeg in de bibliotheek van Alexandrie. En niet zomaar een baantje, maar hoofd van de bibliotheek. Weten we ook gelijk waar zijn kennis vandaan kwam
Dat alles wat met geografie te maken heeft in de lang vervlogen tijden met een dikke korrel zout genomen moet worden bewijst ook Vergillus uit de eerste eeuw voor Chr. die meende dat de Eridanus de Po was, omdat daar het einde was van de barnsteenroute. Dat laat zien dat geografie toen meer een kwestie was van redeneren ipv daadwerkelijk landmeten.
Bedankt Yeb voor het voor het voetlicht plaatsen van Appolonius, maar ik denk dat je nu ook zelf wel begrijpt waarom je visie (laten we het beperken tot de Rhodanus) mij niet overtuigt.
Groeten, Lolke