yeb Schreef:
-------------------------------------------------------
> Om antieke teksten in overeenstemming met de
> gewenste traditionele uitleg te brengen moeten
> duizenden in die teksten voorkomende geografische
> aanwijzingen als een vergissing of kopieerfoutje
> worden aangemerkt.
> Dit feit zou bij alle onderzoekers de alarmbellen
> moeten doen rinkelen.
>
Al ga ik me er niet aan wagen om het in getallen uit te drukken, zijn er zeker veel geografische aanwijzingen in de antieke teksten die bij ons vreemd overkomen en die we als niet juist kwalificeren.
Mijn alarmbellen gaan rinkelen omdat er bij jouw pogingen om al die vreemde geografische aanwijzingen van de antieken allemaal voor juist aan te nemen, tegelijkertijd een veelvoud aan nieuwe onmogelijk met elkaar in overeenstemming te brengen geografische problemen ontstaat. Waar je je vervolgens niet om bekommert.
In je ijver heb je reeds Germania Magna in Noordwest-Frankrijk gepropt. Nu ga je ook nog Hispania naar Bretagne verplaatsen en Narbonensis naar de westkust van Frankrijk.
Volgens mij heb ik al eens eerder opgemerkt dat met jouw visie uiteindelijk de hele antieke wereld naar Noordwest-Frankrijk verplaatst moet worden. Ik begin stilletjes aan te geloven dat je dat ook echt zo ziet.
> Niet Vergillius, want die beschouwde hem [de Eridanus] als één
> van de rivieren van de Hades, maar Herodotus
> brengt de Eridanus in verband met barnsteen
> (Historiën III, 115). Pas in de moderne tijd werd
> door historici de Eridanus geassocieerd met de Po
> of de Rhône.
Op jouw manier doorredenerend moet nu dus ook de Hades in Noordwest-Frankrijk gesitueerd worden.
Strabo merkte al op dat alles wat er over de Eridanus geschreven werd als onzin moest worden afgedaan.
Dat de Eridanus ook in de oudheid al met de Po werd geassocieerd blijkt wel uit Plinius’
Naturalis Historia 37.11.
Uiteraard staat er in de tekst niet ‘Po’, maar ‘Padus’. Maar dat hier echt de Po bedoeld wordt is zeker. De ‘Padus’ die, Plinius volgend, in Italië stroomt.
Plinius somt keurig op hoe de antieke Grieken er een potje van maakten met de Eridanus, de Rhodanus en de Padus.
En dat het in zijn ogen allemaal niet klopte drukt hij ook als volgt uit: “… quod esse falsum Italiae testimonio patet”. (… waarvan de onjuistheid overduidelijk is door de getuigenis van Italië).
Maar je kunt dit alles uiteraard negeren en stug doorgaan met je pogingen.
Nu moet je dus, behalve de Hades, ook de Padus en Italië naar Noordwest-Frankrijk verhuizen, want die antieke Grieken hebben toch geen onzin geschreven.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.