Dagobert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beste Yeb,
>
> Dat je uiteindelijk in Atlantis beland bent
> verbaast me niets.
> Je reconstructie van de oudheid zal op de een of
> andere manier wel een zekere waarde hebben en
> anderen kunnen inspireren of hun gevoel voor het
> wonderbaarlijke kunnen prikkelen …
Dag Dagobert,
De eerste tekst uit het filmpje dat je bij dit bericht voegde over een onzichtbare draak in een garage, waarmee je mijn hypothese vergelijkt, gaat als volgt:
‘Your inability to invalidate my hypothesos is not at all the same thing as proving it true.’
Ik begrijp hieruit dat je, alhoewel je stelt dat je het niet ziet als een bewijs van de waarheid ervan, toegeeft dat de antieke schrijvers met Hispania het gebied bedoelden dat tegenwoordig Bretagne wordt genoemd.
De tweede tekst uit het filmpje gaat als volgt:
‘What I’m asking you to do comes down to believing, in the absence of evidence, on my say-so.’
Opmerkingen hierover:
Ten eerste: Er is geen gebrek aan bewijs; uit de teksten van de antieke schrijvers valt immers niet anders op te maken dan dat zij met Hispania het gebied bedoelden dat tegenwoordig Bretagne wordt genoemd.
Ten tweede: Ik vraag je niet om, bij gebrek aan bewijs, te geloven in wat ik zeg; ik vraag te geloven in wat de antieke schrijvers opschreven.
>
> Het is voor mij echter al lang duidelijk dat
> erover in discussie gaan zinloos is.
> Groet,
> Dagobert
Ik begrijp niet wat er zinloos aan is te discussiëren over het verschil tussen de antieke visie op welk gebied met Antieke Hispania werd bedoeld namelijk Bretagne, zoals je zelf toegeeft, en de moderne visie op welke gebied met Antieke Hispania werd bedoeld, namelijk Spanje. Van het publiek wordt immers, wanneer met het Antieke Hispania niet Spanje werd bedoeld maar Bretagne zoals uit geschriften van de antieke schrijvers valt op te maken, verwacht zich een beeld van de Antieke Wereld te vormen op basis van onjuiste door moderne historici verschafte informatie.
Dat de traditionele voorstelling van de Antieke Wereld niet deugt kan overigens met veel andere voorbeelden worden aangetoond.
Groet Yeb