Kreeg het doorgestuurd. En viel bijna van de pot van verbazing.
Het is overigens dat er zoveel pagina's gevuld kunnen worden over een voorstel tot onderzoek. Want het is nog niet meer dan dat.
Dit via Academia gestuurd naar oa
Dag meneer van Doesburg,
Als ik het goed heb, heeft u samen met anderen RAM 271 geschreven over een voorstel om de Larense en Hilversumse kampjes te onderzoeken.
Ik heb dergelijke kampjes gezien bij Xanten. En die lijken als twee druppels op de Larense en Hilversumse kampjes. Is dit bekend? Ik las er niet over terug in RAM 271. Het betreffen in Duitsland kampjes die als oefening in het bouwen van een kamp zijn bedoeld. Als er Romeinse vondsten bij Laren/Hilversum worden gevonden, dan zou dat kunnen duiden op een leeftijd van wellicht ca 1800 jaar. Dezelfde leeftijd als de twee Legioens marskampen bij Ermelo. Waarbij het opvallend is dat het kampje van Hilversum exact hetzelfde georienteerd is als het oudst bekende kamp bij Ermelo. Alle zijden onder dezelfde hoek. Maw het Hilversumse kampje lijkt als twee druppels op dat oudste bekende kamp bij Ermelo, alleen dan veel kleiner. Alsof het gebouwd zou zijn door het cohort van Utrecht. Met 480 soldaten, 120 aan elke zijde, in enkele uren gebouwd. De hoeveelheid en aard van de pollen die in een eerder onderzoek zijn gedaan komen overeen met de hoeveelheid en aard van de pollen in grafheuvels in de buurt. Kortom, ook in de Romeinse tijd was dit gebied al een heide gebied.
Volgens Jona Lendering, is het waarschijnlijk dat het hier om Romeinse oefenkampjes gaat.
Voor wat het waard is. Ik ben enorm benieuwd naar de resultaten van een echt onderzoek.
Met vriendelijke groeten,
Lolke
...........
...........
[
www.nifterlaca.nl]
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/02/2022 19:33 door Lolke. (
bekijk wijzigingen)