Een andere schrijver van het rapport heeft me gemaild. Ik vind het echt fantastisch hoe spontaan en benaderbaar onze archeologen tegenwoordig zijn:
beste Lolke,
Vanwege het ontbreken van toegangspartijen lijken deze complexen toch wel af te wijken van de marskampen zoals die in Duitsland en die van Ermelo bekend zijn. Maar helemaal uitsluiten deden we het niet hoor. Vandaar de OSL datering van de wal en greppel. Inmiddels is het veldonderzoek afgerond en lijkt marskamp nog onwaarschijnlijker geworden vanwege ontbreken van vondsten uit die periode, de vorm van de greppel en de betrekkelijk lichte bodemvorming in de wal. Andere vondsten (naast een grote hoeveelheid 19e en 20e eeuwse kogels en hulzen) zijn er niet gedaan. Pollenonderzoek en geochemie, samen met osl, zullen wellicht nog iets vertellen over datering en aard, maar misschien blijft het wel een (gedateerd) mysterie.
Hartelijke groeten, Jan-Willem
Jan-Willem de Kort
Overigens geloof ik ook weinig van het tweede kamp dat onlangs is aangetroffen bij Ermelo, maar misschien blijkt straks uit de OSL dat ik ongelijk heb. Groeten, Jan-Willem
Jan-Willem de Kort
U maakt trouwens melding van een kaart uit de 17e eeuw waarop de Bussumse kampjes staan afgebeeld. Die ken ik volgens mij niet. Zou u me daar een link of afbeelding van kunnen sturen? Mijn mailadres is
bekendbijLolke@cultureelerfgoed.nl Ik las ook dat de aanwezigheid van heidevelden voor u een argument is. Onder grafheuvels is immers ook heide aangetroffen . Dat klopt, maar die heidevelden waren op basis van verhouding bos/heide aanzienlijk kleiner dan we zien in het pollenbeeld van de banscheiding en zeker van die van de schapenkampjes. Is dat een ijzersterk argument dat pleit voor een jonge datering? Nee, dat ook weer niet.
Groeten, Jan-Willem de Kort
Nou, dit was wel heel erg fijn om op de zaterdag te krijgen!
Groeten, Lolke
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/02/2022 22:19 door Lolke. (
bekijk wijzigingen)