Super leuk, dat je zo’n uitgebreide respons ontvangt! Daar kom je verder mee.
Het eerste dat me opvalt is dat de onderzoekers kennelijk niet goed het verschil kennen tussen een tijdelijk Romeins marskamp (zoals Ermelo) en Romeinse oefenkampjes (zoals bij Xanten en bij Bonn).
Dat onderscheid kan voor te verwachten vondsten zeker van betekenis zijn, zoals je zelf ook aangaf.
Overigens worden de oefenkampjes steeds gevonden in de buurt van legioenkampen en voor die Hilversumse kampjes zou je dan misschien wel een relatie met Nijmegen mogen verwachten en daar liggen ze dan misschien toch wel wat ver vandaan. (Zomaar een extra argumentje dat kan worden overwogen.)
> De overige 2 kampjes die verdwenen zijn,
> zijn te vinden zijn op een kaart uit 1651
> van de kaart van Balthasar en Florisz. van Berckenrode,
> maar nog niet op de eerste editie van deze kaart
> uit 1615-20 (Donkersloot-de Vrij, 1985).
Weet je zeker dat dit correct is? Heb je die kaart inderdaad ooit echt op internet gezien?
Ik vond in de oudere discussie namelijk dat je iets over die kaart citeerde, maar waarop ik je er op wees dat je het citaat niet goed interpreteerde:
hier.
Ik ben erg benieuwd of er weer een vervolg komt.
Groet,
Dagobert
P.S.: Blijf altijd wel voorzichtig met het in de openbaarheid delen van correspondentie als de respondent daar geen weet van heeft en daar ook niet uitdrukkelijk toestemming voor heeft gegeven.
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.