Wat ontzettend leuk dat dit rapport er nu is.
Dat de kampjes ooit zijn aangelegd als schapenkampjes en als zodanig langdurig in gebruik geweest zijn, kan nu met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid worden uitgesloten.
Dat geeft al veel duidelijkheid.
Mogelijk wel marskampjes, maar dan niet van de Romeinen, maar in de zestiende eeuw van de Spanjaarden. Als hypothese dan, ondersteuning met vondsten is er niet echt. Al is de OSL-datering in de 15e of 16e natuurlijk wel veelzeggend. Voor de vijftiende eeuw heeft men geen gebruiksoptie kunnen vinden.
Het idee van Romeinse kampjes heeft men niet als overweging meegenomen:
p. 14
In dit rapport wordt verder ingegaan op het gebruik van de heide vanaf de late middeleeuwen tot de negentiende eeuw, omdat de kampjes waarschijnlijk uit deze periode dateren.
Dat “waarschijnlijk” vind ik hier nogal vaag en ik mis toch het waarom, want ook:
p.14
Het hogere percentage pollen heide onder de wallen van de kampjes wijst op een jongere datering dan de banscheiding uit 1428.
Hoe zijn de dateringen met OSL en met pollen met elkaar in overeenstemming te krijgen? Ze lijken elkaar wederzijds uit te sluiten.
p. 68
Een datering voorafgaand aan de (vroege) middeleeuwen is in ieder geval zeer onwaarschijnlijk; een datering in de late middeleeuwen of nieuwe tijd ligt meer in de lijn der verwachting op basis van het boekweitpollen. Andere voor datering relevante pollentypen zijn niet aangetroffen. Deze bevindingen zijn in goede overeenstemming met de OSL-dateringen van dezelfde greppel.
Dit maakt op mij nogal een wankele indruk. Is dat terecht?
p. 74
Op de wal heeft waarschijnlijk geen palissade, staketsel of doornhaag gestaan. Er zijn in elk geval geen grondsporen of botanische resten teruggevonden die hierop wijzen.
Ik heb het rapport nog niet integraal gelezen, maar krijg de indruk dat het gemis aan (oudere) archeologische artefacten nogal bepalend is voor mogelijke denkrichtingen.
Ben je erg teleurgesteld? Je had toch stiekem op iets Romeins gehoopt?
100% uitgesloten is dat volgens mij nog steeds niet, maar wel erg onwaarschijnlijk.
Heb je argumenten om aan te nemen dat een onderzoek bij een van de andere kampjes geheel andere conclusies zou kunnen opleveren?
Dit vind ik in dat opzicht nog wel een constatering van belang:
p. 22-23
Militaire aanwezigheid
Opvallend is dat alle door Janssen beschreven kampjes min of meer dezelfde vorm en afmetingen hebben. Twee kampen zijn rechthoekige vierkanten, de andere vier zijn ruitvormig. De onderlinge afstand tussen de Larense kampen is vrijwel gelijk. De kampjes op Larens grondgebied liggen bovendien op één lijn. De exacte locatie van de twee verdwenen Hilversumse kampen is niet bekend, maar uit de beschrijving van Janssen valt op te maken dat ook bij deze kampen de onderlinge afstand gelijk is. Dat alles wekt de indruk van een planmatige aanleg in georganiseerd verband. Uitgaande van een gelijktijdige aanleg van de zes kampen is het denkbaar dat ze in het kader van een militaire operatie zijn aangelegd.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.