The age has a relatively large uncertainty, reflecting that relatively few grains were light-exposed prior to
deposition. Overlying samples (NCL-9122029 and -31) provide more precise and consistent ages for the time of
infilling of the ditch (0.42 ± 0.02 ka), but may post-date the time of construction of the earthwork. Taken
together, these results suggest that the earthwork was constructed prior to 400 years ago, and is unlikely to be
older than 600 years.
Relatieve grote onzekerheid versus onwaarschijnlijk ouder dan 600 jaar.
Tabel 2 geeft het resultaat van ieder kwarz-monster. De helft "rubbish" en een minderheid "Likely OK".
Tabel 3 geeft op veldspaat zelfs maar 1 meting "Likely OK", en alleen dat is een meting in de wal.
Figuur 4 geeft de plek van de monsters.
Dat geeft nog niet het vertrouwen dat de datering tussen 400 en 600 jaar geleden een feit is.
Ik snap ook niet dat er op zoveel verschillende hoogtes in de "gracht", de monsters zijn genomen. Waarbij de dateringen betrekkelijk dicht bij elkaar liggen. Ik zou dan denken dat de vulling niets zegt over het graven van de gracht, maar alles over het vullen ervan in korte tijd. Al is de veldspaat meting in de wal wel ook van ongeveer dezelfde datering als die van de hele vulling. En wat dat betekent moet ik nog even rustig overdenken.

Groeten, Lolke