Dagobert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dag HenkM,
>
> Zoals ik hier al zei:
> Bekijk je hoe de naam 'Francia' geplaatst is ten
> opzichte van de plaatsen 'Noviomagi', 'Colo
> Traiana' en 'Agripina', dan wijst dit volgens mij
> veel meer in een oostelijke richting, ongeveer
> vergelijkbaar met de ligging van het huidige
> Nordrhein-Westfalen.
Dus volgens jou is die O/N orientatie bij de Romeinen flauwekul?
> Voor mij is de Rhenus in principe gewoon de Rijn.
> Wel denk ik dat het heel goed mogelijk is dat de
> antieke schrijvers zich wel eens vergisten met die
> benaming. Het was in de omgeving van de lage
> landen waarschijnlijk een erg ingewikkeld,
> waterrijk landschap. Er zijn niet veel antieke
> bronnen die dit landschap uitvoerig beschrijven en
> dus kunnen we best de nodige vraagtekens bij de
> betrouwbaarheid plaatsen.
>
Weet je ...
Als Trajectum nu 'doorwaadbare plaats' betekent, dan hoeft dat helemaal geen gevestigde plaats te betekenen.
Als er nu tientallen trajectums bestaan, logisch, gezien de betekenis, die allen vanuit de lokale naam (onuitspreekbaar/onverstaanbaar voor de Romeinen?) gewoon 'doorwaadbaar' werden genoemd.
Als Rhenum nu water/riviertje betekent, dan zullen er ook daar tientallen, zo niet honderden van zijn.
Ik maak me sterk dat in die tijd het gros van de stammen een gebied bewoonde van niet meer dan een 100 km2. gezien het aantal stammen in dat gebied tussen de zee en wat nu de Rijn is.
Gewoon omdat men vast niet alle wateren een naam gaf. En als men een naam gaf was die ook vast niet altijd origineel. Meer zoals: water, groot water, klein water. Omschrijvend, dus.
Kortom: je zult in deze gevallen pas aan een lokale aanvulling iets hebben voor een plaatsbepaling. Zoals: aan de overkant kun je de rotsen van Britannia zien liggen. (kun je vanaf nergen aan de Rijn).
Zonder nadere aanduidingen lijkt me in dit soort gevallen exacte plaatsbepaling uiterst hachelijk.
Henk