Dag Hans,
Natuurlijk begrijp ik wel de reden voor je 'oplossing'. Je hebt zoiets natuurlijk nodig om het Traiecto van Antonini aan Maastricht te kunnen koppelen, maar op dit punt raak je me toch een beetje kwijt.
Even aangenomen dat Lugduno toch aan de kust (Katwijk?) gezocht moet worden, dan zit er in de route van Antonini voor mijn gevoeg toch al een rare 'kronkel': waarom buigt de route bij Vinco (Bingium) af om via Treveros (Treverorum) en Divodorum bij Argentorato te eindigen?
Voor mijn gevoel is de route Bingium - Noviomagus (Speyer) - Argentorato logischer.
Hoewel dit soort 'kronkels' bij Antonini wel meer voorkomen, zijn ze toch zeldzaam.
Verreweg de meeste routes hebben bij uitstek een doorgaand karakter, zoals de Romeinse wegen van oorsprong zijn aangelegd.
Wanneer we nu Lugduno bij Limbourg a.d.V. gaan plaatsen, dan krijgt de bewuste route van Antonini wel een heel erg 'heen-en-weer' karakter! Eerst een heel eind naar het Noorden om vervolgens helemaal naar het Zuiden af te zakken. Ik kan bij Antonini geen andere route vinden met een soortgelijke eigenschap.
Een route van Limbourg a.d.V. naar Argentorato zou voor mijn gevoel niet zo'n rare omweg moeten maken, maar veel directer aansluiting moeten zoeken bij de weg Keulen - Trier.
Hetzij richting Aken en dan rechtstreeks naar Keulen of meer richting Tolbiacum (Zülpich) of Marcomago (Marmagen) of Icorigium (Jünkerath). Een route over of langs de Hoge Venen via Monschau/Simmerath richting Marmagen lijkt mij heel goed mogelijk. Volgens
Wikipedia heeft er een Romeinse weg gelopen bij Simmerath naar het (Zuid)/Oosten.
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.