hans kreijns Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dagobert,
> Het verbaast me dat tot nu toe zo weinig mensen
> aan de discussies van dit forum deelnemen. Zo zou
> bij dit onderwerp, de visie van Hans Wijffels op
> de Pataviaroutes, hijzelf het best commentaar
> kunnen leveren.
Je hebt gelijk. Het forum moet nog echt van de grond komen met meer actieve deelnemers.
Hans Wijffels heeft de oorspronkelijke uitnodiging ook gehad (verondersteld dat de mail goed is aangekomen). Uiteraard is het een ieders eigen keuze om wel of niet (actief) deel te nemen.
Ik ben er bij mijn initiatief sowieso van uitgegaan dat het tijd kost om het forum op stoom te laten komen.
De redactie van SEMafoor heeft me al wel toegezegd in het komende nummer aandacht aan het forum te besteden en boven mijn verwachting hebben ze op de website van SEM al een stukje geschreven, met een link vanaf de
voorpagina.
Ten aanzien van het werk van Hans Wijffels is me nog iets opgevallen.
De op zichzelf uitstekende manier om de afstanden te controleren m.b.v. de afwijkingsfactor 'delta' (
/\), wordt door Wijffels op de route vanaf het Oosten naar het Westen het laatst toegepast op de afstand Nigropullo (Leiden) naar Albaniana (Valkenburg). En daar gaat hij volgens mij de fout in.
Hij stelt die afstand namelijk hemelsbreed op 4 km en komt zo op
/\ = 1,11.
Dat zou mooi zijn, maar die afstand is hemelsbreed toch echt zo'n 6,7 km en daarmee kom je op
/\ = 0,66 en dat is onzinnig.
Wanneer we ook voor de volgende afstanden de afwijkingsfactor controleren (Hans Wijffels doet dat zelf niet meer !!!???), dan krijgen we meer van die onzinnige waarden:
Albaniana (Valkenburg) --> Matilone (Scheveningen): 5 L, hemelsbreed 13,3 km,
/\ = 0,83 !!
Matilone (Scheveningen) --> Pret.Agr. (Ockenburg): 3 L, hemelsbreed 7,4 km,
/\ = 0,91 !!
Van Pret.Agr. (Ockenburg) naar Lugduno (Ter Heide) klopt het dan wel weer aardig met 2 L, 3,9 km?,
/\ = 1,13
Het is duidelijk dat Hans' methode die in het meer Oostelijke gebied goed lijkt te werken, hemzelf hier in de steek laat. Is dat ook de reden waarom hij er na Albaniana (Valkenburg) mee stopt?
Verder zijn we het, denk ik, eens over de voorbarige(?) identificatie van Ockenburg met het Pretorium Agrippinae.
Je aanvullende opmerking over het Matellionum aan de Rijn van Ravennas lijkt me ook heel legitiem.
Kortom, het ziet er naar uit dat ook Hans Wijffels nog heel veel niet "oplost".
Later meer over de manier waarop Wijffels de route van het IA met Traiecto in zijn hypothese denkt te kunnen inpassen.
Groet,
Jeff
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.