Dag Dagobert,
De P.K. en het I.A. geven volgens mij de belangrijkste wegen in het Romeinse Rijk. Dat het om de reistijd gaat lijkt mij niet, want niet altijd wordt de kortste weg beschreven. Antoninus geeft informatie over steden en hun onderlinge afstand. Dat hij plotseling een boottocht inlast met tussenstations die hij niet noemt, ligt ook m.i. niet voor de hand. Hans Wijffels neemt dit traiectus op in zijn hypothese, omdat de P.K. als afstand tussen Carvone en Albanianis 43 leugae opgeeft, terwijl diezelfde afstand in het I.A. 54 leugae bedraagt. Bij de traditionele interpretatie wordt daar niet over gerept, maar Hans Wijffels zoekt wel terecht naar een oplossing.
In mijn hypothese (SEMafoor 10.2. p. 30) beschouw ik als vaste uitgangspunten op de “bovenste weg” de plaatsen Fletione (Fectione-Fictione)-Vechten en Noviomagi-Nijmegen. De Δ van ± 1.37 voor de weg Vechten-Woerden wijt ik aan de grote slingeringen van de Oude Rijn op het traiect Vechten-Utrecht-De Meern-Woerden. Voor de weg Colonia Traiana-Burginatio-Arenatio geef ik afstanden van respectievelijk 4 en 10 leugae. Δ is dan voor de weg Colonia Traiana-Arenatio ± 1.14. De afstand Colonia Traiana- Burginatio (Kalkar) is te klein (Δ is ± 0.817). Deze keuze vloeit voort uit de opgave in het I.A. van de route Brocomago-Harenatio: Brocomago…Veteris-6- Burginatio... (2 L tot Colonia Traiana + 4 L tot Burginatio). _
De te korte afstand van 2 leugae, die op de “bovenste weg” enkele keren voorkomt, is verder op de P.K. niet meer te vinden. Dat dergelijke korte afstanden in de periferie van het Romeinse Rijk op de kaart vermeld zouden worden, is wel zeer onwaarschijnlijk. Zowel bij de oplossing van Hans Wijffels, als bij de traditionele interpretatie is dit in feite niet acceptabel.