hans kreijns Schreef:
-------------------------------------------------------
> In mijn hypothese (SEMafoor 10.2. p. 30) beschouw
> ik als vaste uitgangspunten op de “bovenste
> weg” de plaatsen Fletione
> (Fectione-Fictione)-Vechten en Noviomagi-Nijmegen.
> De Δ van ± 1.37 voor de weg Vechten-Woerden wijt
> ik aan de grote slingeringen van de Oude Rijn op
> het traiect Vechten-Utrecht-De Meern-Woerden.
Voor Vechten-Woerden had ik een Δ gevonden van minimaal 1,27 tot maximaal 1,50.
Dat is gemiddeld inderdaad ± 1,37.
Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat de verklaring hiervoor gezocht moet worden in grote slingeringen die de Oude Rijn hier maakt.
Niet alleen moeten de slingeringen dan wel extreem zijn (wat op zichzelf nog wel mogelijk is), maar de weg moet ook al die slingeringen gevolgd hebben. Dat laatste lijkt me niet en we hoeven daar ook niet van uit te gaan. Als we namelijk Utrecht en De Meern als tussenstations opnemen dan hebben we drie hemelsbrede afstanden van respectievelijk 4,47 5,32 en 10,95 km. Totaal 20,85 km en Δ komt dan te liggen tussen 1,17 (min.) en 1,38 (max.). Hiermee zou de traditionele visie op dit punt acceptabel genoemd kunnen worden.
Toch wordt door veel onderzoekers aangenomen dat de limesweg zuidelijk van Utrecht passeerde en dat het castellum ter hoogte van het Domplein te bereiken was via een zijtak van de weg die naar het Noorden liep. Ook Wijffels neemt dit standpunt in.
Laatst vond ik via de website van de provincie Utrecht (www.provincie-utrecht.nl) deze mooie
cultuurhistorische limeskaart. Ook daarop is duidelijk te zien dat men er niet van uitgaat dat de weg alle slingeringen van de Rijn volgde. Bij de ook werkelijk vastgestelde delen van de weg (geel) is dat ook duidelijk op de kaart aangegeven.
> Voor
> de weg Colonia Traiana-Burginatio-Arenatio geef ik
> afstanden van respectievelijk 4 en 10 leugae. Δ
> is dan voor de weg Colonia Traiana-Arenatio ±
> 1.14. De afstand Colonia Traiana- Burginatio
> (Kalkar) is te klein (Δ is ± 0.817). Deze keuze
> vloeit voort uit de opgave in het I.A. van de
> route Brocomago-Harenatio: Brocomago…Veteris-6-
> Burginatio... (2 L tot Colonia Traiana + 4 L tot
> Burginatio). _
Hier kan ik je even niet goed volgen. Over welke route van het IA spreek je hier? Ik kan nergens een Brocomago vinden. Kun je een routenummer geven zoals dat in de uitgave van Dr. Bruijnesteijn van Coppenraet voorkomt?
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.