Op Academia.edu staan een aantal hoofdstukken uit het boek van Gerald Capon, The Frisian Enigma.
Hij wil weten waarom de engelse en friese taal zo sterk aan elkaar verwant zijn, terwijl de engelsen toch de nazaten zijn van Angelen en Saksen en niet van de friezen. Nou komen ze er in engeland ook steeds meer achter dat de Angel-saksische invasie welke door Hengist en Horsa opgestart zijn niet zo groot was dat er een grootschalige verdringing van de oorspronkelijke bevolking heeft kunnen plaats vinden. Hengist en Horsa hadden een vijftal bootje met maximaal 30 strijders. Dat zet geen zoden aan de dijk. Ook waren die schepen nog niet echt zeewaardig en snel te noemen.
Uit genetisch onderzoek blijkt dat er weinig sporen zijn van DNA uit Angelen en Saksen in de huidige engelse bevolking. Mogelijk heeft het van duitse afkomst zijnde koningshuis graag hun verbondenheid willen aantonen met een beetje geschiedsaanpassing. Uit dat genetisch onderzoek blijkt nou juist dat de engelsen genetisch sterk verwant zijn met de friezen. Dat wisten we al langer maar nu blijkt uit nieuw onderzoek dat de engelsen en friezen gesplitst zijn rond de 2de/1ste eeuw voor Christus. Dit is in dezelfde tijd als de ‘invasie’ van ‘Belgische’ stammen als de atrebraten en Parisi die we in zuid engeland tot op heden nog kunnen herkennen aan plaatsnamen en dialekten.
Mogelijk was men op de vlucht voor de aanstormende Romeinen?
Dat die friezen in die tijd ook massaal naar Engeland trokken en toch genetisch verbonden zijn met de huidige bewoners van friesland geeft dus aan dat de huidige friezen genetisch afstammen van de oude friezen welke rond 500 vC in friesland de eerste terpen bouwden.
Op zich heel aannemelijk want als er nieuwe mensen komen is het raar dat ze zich friezen noemen, de naam van het land overnemen en ook de taal gaan spreken als er niemand meer is om ze dat te vertellen. Helemaal vreemd als ze ook nog het DNA van die oude friezen overnemen! Dat gaat echt niet.
Dit houdt ook in dat de scheiding tussen oud-engels en oud-fries al 2100 jaar geleden heeft plaats gevonden. Ik vraag me dan af wanneer de scheiding tussen fries en Diets/Duits dan wel niet al geweest moet zijn. Lijkt me toch wel een stuk eerder te moeten zijn.
Groet,
Gerard.