Toch is het razend intressant wat die Gerald Capon te zeggen heeft. Sorry dat ik nu pas inhoudelijk reageer, maar al het goede komt nou 1 x langzaam.
Gerald basseert zich onderandere op het onderzoek "Y Chromosome Evidence for Anglo-Saxon Mass Migration". Dit is een al wat ouder DNA onderzoek uit 2002 dat
hier te vinden is.
De bevindingen in dat onderzoek zijn: "we found that the Central English and Frisian samples were statistically indistinguishable".
Dit op basis van onderzoek bij 313 vrijwilligers (levend en man) in Engeland, 94 vrijwilligers in Friesland (ook levend en man) en 83 dito uit Noorwegen
Gerald maakt daar het volgende van: "As far as I understand the report it seems to find clearly that quite a high percentage of the genetic makeup of the English people in small towns in middle England is of Frisian origin."
Dat is net een stap te ver
In het rapport:
"A background migration rate of 0.3% would imply that one in six of today’s Central English males descend from Frisians
(or a population identical to Frisians) that emigrated to England after the Anglo-Saxon period and that an equal proportion of today’s Frisians descend from English in a like
manner." (vet van mij)
Over dat het Engels en het Fries 2100 jaar geleden uit elkaar is gegaan is gebasseerd op een statistische aanname. Die aanname luidt dat de split tussen Engels en Fries 0-97 generaties van 25 jaar geleden is gemaakt. Hoezo 0-97? Ik bedoel, hoezo 0? Is 0 tot 97 generaties geleden 95% statische zekerheid? En waar komt die 25 jaar vandaan? Waarom niet 16
Kortom, het is wat mij betreft heel waarschijnlijk dat op basis van deze aannames en berekening de split NIET 2100 jaar geleden gebeurde. Het kunnen dus minder generaties zijn en die gemiddeld minder zijn dan 25 jaar. En dan past eerste helft 5de eeuw na Christus vast ook nog wel.
Groeten, Lolke