Dagobert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dit koninklijk bezit kan denk ik ook aan de
> periode rond 800 AD gelinkt worden vanwege de
> beëindigde Saksische oorlogen tijdens Karel de
> Grote.
> Dat dit is samengegaan met de bouw van een kerkje
> lijkt ook een redelijke aanname. Maar ik vrees
> toch dat er bij de datering van de oudste
> teruggevonden bouwfase van de Maartenskerk ook op
> deze manier geredeneerd is en dat er geen
> ‘harde’ archeologische
> (natuurwetenschappelijke) datering voor de oudste
> kerkfase bestaat. Weet jij wanneer dat
> archeologische onderzoek gedaan is? Ik begrijp dat
> er ook een grafveld gevonden was?
Ik heb er de bundel "Groningen 1040" bijgehaald, waarin de resultaten van de archeologische opgravingen in de zestiger jaren in en rond de Martinikerk worden beschreven.
Er zijn tientallen boom- en andere kisten en enkele skeletten gedateerd. Deze graven lagen rondom de restanten van de oudste houten kerk, gevonden binnen de Martinikerk. Er lagen geen graven binnen de plattegrond van de oudste kerk. Het kerkje was 6 meter breed en tenminste 13 meter lang. De plattegrond ligt keurig midden in het schip van de tegenwoordige kerk.
De dateringen zijn niet erg precies: de periode rond 800 AD is lastig, door schommelingen in de calibratiecurve. Daardoor loopt de totale range voor de uitkomst van midden 7e eeuw tot begin 10e eeuw.
Boomkist 13 wordt als zeer waarschijnlijk tussen 660 en 800 gedateerd, planken kist 61 waarschijnlijk tussen 660 en 790.
Er is in één boomstamgraf een mes als grafgift aangetroffen.
Er zijn alleen paalgaten, geen hout van de oude houten kerk gevonden, maar op 5 meter ten Noorden hiervan zijn twee palen gevonden, die als bijvoorbeeld klokketoren bij de kerk gehoord kunnen hebben. Deze twee palen zijn gedateerd als waarschijnlijk 660-790.
Voor al deze dateringen zijn in het artikel grafieken geplaatst met de resultaten van de ijkingen. Buiten de hier genoemde intervallen zijn er ook nog kleine kansen op een veel latere datering. Zo werkt die C14 ijking helaas nu eenmaal in deze periode.
Er worden twee hypothesen genoemd in het artikel:
1) de graven zijn rond de kerk ontstaan.
2) ten Zuiden van de kerk bestond al een (voor-christelijk) grafveld, daarnaast is de kerk gebouwd en verdere graven zijn rond de kerk ontstaan.
In beide gevallen lijkt als bouwdatum voor de kerk ca 800 AD zeer waarschijnlijk.