Jacob van Deventer publiceerde zijn eerste kaart, van Brabant, in 1536.
Dat is 10 jaar ouder dan de vroegste kaart uit jouw rijtje.
Van Deventer studeerde samen met Mercator bij Frisius in Leuven. Met de theorie van Frisius, de praktijk van Van Deventer, en de uitwerking naar wereldschaal van Mercator, is toen en daar de moderne cartografie uitgevonden, en meteen met hoge kwaliteit gepraktiseerd.
Toon mij een (land-)kaart van vóór 1536 die niet karikaturaal is om mij van dit idee af te brengen.
Overigens, daar de laatste formele band van Groningen met Utrecht - en daarmee met Drenthe - in 1500 verbroken was, en Groningen sindsdien in één gewest met de Ommelanden onder vreemde heren viel, is het verder niet vermeldenswaard om dit in 16e eeuwse kaarten aan te treffen.
Veel interessanter - maar zonder veel betekenis - is wat dat betreft een kaart van Van Deventer uit 1545 of vroeger, van het gouvernement Friesland (alles over de IJssel viel onder één gouverneur, stadhouder).
Hoge Resolutie versie
Hierop worden de dorpen in het Gorecht op de Hondsrug als deel van Drenthe getoond: Helpman, Essen en Haren waren altijd deel van het Gorecht. Noord-Laren (het oorspronkelijke Laren) werd daar in de eerste helft 13e eeuw aan toegevoegd na een oorlog.
Ik hecht niet zoveel waarde aan deze fout, behalve dat het aangeeft hoezeer deze dorpen Drents van karakter zijn, en dat het een abstracte gedachtensprong vereist er iets anders in te zien, en de kaartmaker is hier even onoplettend geweest.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/08/2020 19:05 door Erik Springelkamp. (
bekijk wijzigingen)