Al een paar weken geleden, een lezing over de
Ontfriezing van de Ommelanden
Naast ander leuks komt hier een vergelijking van voornamen voor rond 1400 tussen de Ommelanden en Groningen: de Ommelanden zijn vrijwel volledig van het
Eppe type, Fries, terwijl de stadse namen vrijwel volledig algemeen Germaans (Egbert, Hendrik...) of Bijbels zijn. Er bestaat in 1400 dus een keiharde culturele muur tussen Stad (met Drenthe enzo) en Ommeland. Dit nog even voor die eigenwijzen die Groningen van Friese afkomst wilden laten zijn.
De spreker, Redmer Alma, als dat niet oud-fries is, ziet niet zozeer de Stad als oorzaak van de ontfriesing, maar vooral de kracht van het Nederduits als standaardtaal van de Baltische Zee tot Holland, want de intensieve contacten tussen Stad en Ommeland door aristocratische huwelijken (mijn toevoeging: en het stapelrecht wat de boeren naar de Stad bracht) komen net iets te laat voor het verschijnsel dat al midden 14e eeuw begint.
Nedersaksisch is als taal hetzelfde als Nederduits, maar wordt door sommige Nederlanders geprefereerd omdat het woord Duits er niet in voorkomt. Anderzijds bevat Nedersaksisch dan weer een component die anderen tegen de borst stuit
Tenslotte leerde ik er het voor mij persoonlijk boeiende feit dat bij de ontfriesing de oerfriese naam Eppe vaak is overgegaan in het algemeen Germaanse Egbert. En mijn pre-Napoleontische voorvaderen uit het Klei-Oldambt heetten allemaal Egbert, en dat kunnen daarvoor dus heel wel Friese Eppe's geweest zijn.