Dagobert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ministerialen zijn volgens Wikipedia onvrijen, dus
> die vallen dan ook onder de mancipiis.
Maar als ridders waren zij niet primair voor het economisch gewin, dus hen verbergen onder de groep die de cijnzen komen brengen laat hun echte rol buiten beschouwing.
> De schrijver heeft het in het stuk ook over
> Trentones (Drenten dus). Zou het niet kunnen zijn
> dat hij met deze benaming specifiek op de
> leenmannen en ridders doelt?
De enige Trentones waarover wordt gesproken zijn inderdaad de dienstmannen en meiers van de Bisschop, want zij ontvangen het bisschoppelijk gevolg in hun eigen huizen. Dat kan een cijnsboertje niet opbrengen. En vrije boeren, die er ook waren in Drenthe, hoefden dat niet. En ze worden genoemd als de groep die de cijns komt brengen in Groningen. Hiermee gaat het dan impliciet wel over alle mancipii in Drenthe.
> Dus dat Trentones niet zomaar bewoners van de
> landstreek in het algemeen betekende.
Ik denk niet dat het woord Trentones zelf iets over de sociale en juridische status zegt, maar dat hier puur de context in het verhaal deze specifieke groep aanduidt. Volgens mij beschouwt de auteur Drenthe als identiek met de jurisdictie van de Schulte. Dat wat overbleef nadat Groningen, Coevorden en wellicht de ontginningen in het Zuidwesten administratief afgesplitst waren van de oorspronkelijke grotere gouw Drenthe. Juist dit hoofdstuk 6 maakt duidelijk dat deze drie gebieden wel een bijzonder sterke samenhang vertonen.
Opvallend is nog de opmerking dat de Bisschop vanuit Groningen ook recht spreekt over Friezen. Wat betreft kerkelijk recht kan dat betrekking hebben op heel Midden-Friesland. Er is sprake van geestelijken en leken, maar kerkelijk recht gaat ook over de burgerzaken van leken. Voor wereldlijk recht zou het dan over inwoners helemaal van Zuidergo gaan. Dat lijkt me nogal ver weg, al vind ik zelfs Oostergo al vrij ver weg voor een proces in Groningen. Maar het was in ieder geval dichter bij dan Utrecht in jaren dat de Bisschop wel naar Groningen kwam en niet naar Staveren.
Ik denk dat dit soortgelijke rechtspraak is als de Bisschop van Münster in de Ommelanden uitoefende, en waar de abten niet zo blij mee waren omdat hun voorraadkamers dan leeggegeten werden, en je nog beleefd moest blijven ook, aldus Menko.
2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/11/2020 13:22 door Erik Springelkamp. (
bekijk wijzigingen)