Dagobert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lolke Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > … gewoon een pluk veenmos pakken en
> uitknijpen.
>
> Ik denk niet dat dit erg voor de hand ligt.
Dat kan je niet zeggen. Overigens net zo min als ik kan zeggen dat een pakket veenmos in de buurt afdoende is.
Het is wel een mogelijke verklaring. Zoals zo vaak weten we het niet. Dat zou Jona Lenderink zeggen.
Er zijn zoals ik het zie een paar mogelijkheden.
a) De Romeinen hadden iets verzonnen zodat het water geen probleem was.Wat precies weten we niet. Mogelijk gebruik van veenmos, maar dat is niet zeker.
b) Het interesseerde de Romeinen niet of er water in de buurt was. Want het was maar een marskamp voor 1 dag en ze hadden altijd wel voor 1 of een paar dagen water bij zich.
c) Het was niet een kamp bedoeld om er te overnachten. Het kamp was bedoeld om de vijand ontzag in te boezemen en daarom braken ze het ook niet meer af. Wat Vorenus wel ns verteld heeft als zijnde het normale gebruik. Wellicht is dat de reden dat er niet 100-den marskampen gevonden zijn. En reden waarom deze kampen zo'n beetje tegen het einde van de militaire zone gebouwd zijn. Als we nog wat naar rechts of links gaan met het Actueel Hoogtebestnad, vinden we heel misschien nog wel iets. (En deed ik dat al niet?
)
d) De kampen zijn gebouwd terwijl er een heel dik pak sneeuw lag
dus aan water geen gebrek.
e) Een combinatie van bovenstaande
> Zoals ik al zei staan er veel interessante
> bespiegelingen in dit rapport. In een ander
> bericht ga ik daar nog op terugkomen.
Kom maar op!
Groeten, Lolke