Voor nu ga ik dat water maar eens even laten rusten, maar kom er later mogelijk nog op terug. Voor mezelf sluit ik het zo namelijk niet echt bevredigend af.
Maar wel heel erg bedankt voor het meedenken.
Een ‘oplossing’ die nog niet is langsgekomen is misschien het slaan van putten, zodat grondwater gebruikt kon worden. Maar ik weet niet goed hoe zoiets in de praktijk werkt en hoe je een locatie beoordeelt op de mogelijkheden hiervoor.
Laat ik besluiten met enkele kleine citaten uit het proefschrift van Catherine.M. Gilliver
The Roman Art of War: Theory and Practice. A Study of the Roman Military Writers.:
Although the treatises recommend camping near to supplies of wood, grain and water, it is the latter that appears to have had the most importance.
Clearly access to an adequate water supply was of great importance in choosing a camp site, perhaps of primary importance, overriding other factors such as proximity to the enemy.
Er zijn gevallen bekend uit bepaalde campagnes waarbij strijdende veldheren elkaar dwongen om kamp op te slaan op een plek waar geen water voorradig was. In de oorlogstactieken kon water dus ook een belangrijk drukmiddel zijn.
Het kwam dus wel voor dat er gekampeerd moest worden waar water ontbrak.
Misschien kan ik bij de vele Britse marskampen er nog een of enkele ontdekken waar ook geen oppervlaktewater in de directe omgeving is te vinden, maar ik heb daar een hard hoofd in, gezien de statistieken die daarover al had gevonden.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.