Verrassend wat je zo af en toe met zoekwerk boven tafel kunt krijgen.
Het bewuste parallellogramvormige ‘kamp’ (ca. 110 m x 170 m) dat ca. 1.5 km ten noordoosten van Ermelo-1 ligt, bestaat voor een deel uit beschermd natuurgebied van het type Natura 2000.
Op AHN-beeld van Lolke.
Hier ligt het, pal rechts van het centrum van dit satellietbeeld:
Op de omwalling staan zomereiken, in het binnenterrein is sprake van een bosje van fijnsparren.
p. 37
In het westen van Ullerberg komt een oud zomereiken-bosje voor als een rechthoek op een aarden wal. Deze vorm is op oude historische kaarten al lang zichtbaar. Doordat dit al ruim 150 jaar een bos is valt dit bosje onder het Natura 2000 habitattype “oud eikenbos”.
Dit citaat komt uit het rapport
Prins, E. 2010.
Saldobenadering ruimtelijk plan Ullerberg. Een saldobenadering in het kader van de EHS. link (pdf)
Een handig kaartje om snel de juiste locatie te vinden: p. 16. Ook op p. 19, 20, 21 (hier het scherpste, maar zonder te teksten van p. 16, die ik daar niet kan lezen).
De positionering ‘In het westen van Ullerberg’ is volgens mij een vergissing. Het ‘kamp’ ligt namelijk helemaal tegen de oostelijke zijde van het gebied van onderzoek.
Er is echt geen twijfel mogelijk … dit is echt het bewuste ‘kamp’.
Gezien deze achtergrond acht ik een Romeinse oorsprong vrijwel uitgesloten.
Maar waarom toch steeds weer die parallellogramvorm … grrrrrrrr.
En vraag mij ook niet waarom men het ooit een goed idee vond om een walstructuur beplant met zomereiken aan te leggen
. Er is vast wel iemand die het weet
.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.