Skipper Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een interessante documentaire over de
> "verangelsing" van Engeland in de 5e eeuw zonder
> dat er sprake is van een invasie. E.e.a. roept bij
> mij veel vragen op, maar kijk eerst zelf maar
> eens.
>
>
> [
www.youtube.com]
>
Deze geschiedenisdocumentaire heb ik al vaker gezien en volgens mij is die hier ook op het forum al eerder voorbij gekomen.
Waar komt die vandaan?
Timeline - World History Documentaries
Op YouTube geplaatst in mei 2017.
De werkelijke productiedatum kan ik niet achterhalen. De documentaire kan ik ook niet terug vinden op de ‘moeder’-website van
Timeline.
Het betreft hier een populair wetenschappelijk platform dat tegen betaling beeld en geluid aanbied op het gebied van geschiedenis.
Hoe dat ook … deze documentaire is op-en-top gemaakt volgens het populaire principe:
Je zet een volkomen achterhaald geschiedenisbeeld neer alsof dat nu nog steeds wordt aangehangen en laat dan vervolgens zien dat er niets van klopt.
Maar dat laatste is bij historici en archeologen en bij anderen die zich over het thema informeren al lang en breed bekend. Zij hebben dit gewijzigde beeld namelijk ‘op hun geweten’. En dat is niet van gisteren! Wat gepresenteerd wordt als vernieuwend is dat dus totaal niet.
Luister nog maar eens goed naar de eerste minuut (ongeveer).
“The conventional story about the making of England …”
“… a massive infusion of Anglo-saxon blood from the other side of the North Sea.”
“The traditional story of the making of England is completely wrong.”
“The real story will reshape our future and rewrite our past.”
En dat verteld door zo’n mooie Engelse stem … je moet wel sterk in je schoenen staan om je dan niet helemaal te laten meezuigen
.
>
> Vanaf de 36e minuut een interessante these
> betreffende Bede's beweegredenen om over een
> Anglo-Saksische invasie te schrijven.
Ook hier, wat mij betreft, niks nieuws onder de zon. Natuurlijk schreef Beda met een agenda. En een hele dikke ook nog eens.
Maar het is niet correct om hem in de schoenen te schuiven dat hij een Angelsaksische invasie heeft ‘uitgevonden’.
In deze is het interessant om te vergelijken hoe de zesde eeuwse monnik Gildas over de Saksen schreef, namelijk héél negatief. Zij hadden de ondergang van het beschaafde Brittannië op hun geweten.
Beda was echter een op-en-top Angelsaks. Natuurlijk schrijft hij heel positief over de cultuur waar hijzelf deel van uitmaakt en die hij vervolgens meer toeschrijft dan de waarheid zou willen gedogen.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.