Beetje met inhaalslag bezig. Ik herken de typering van Dagobert van een 'standaard' geschiedenis docu. Toch moet ik zeggen, dat deze als round-up over de vroege Angelsaksische periode heel nuttig is. Daarnaast: deze periode in de Britse geschiedenis houdt de mensen daar écht stevig bezig. Het recente boek van Suzan Oosterhuyzen bewijst dat (aanrader!).
Hier speelt ook absoluut het hernieuwde Engelse nationalisme een rol, inclusief onvermijdelijke uitwassen. Naar mijn waarneming wordt als reactie op deze trend momenteel (terecht) de nadruk gelegd op identiteit als product van migratie, integratie, diversiteit en de culturele beïnvloeding daar omheen. Misschien dat daarom inzichten die al langer bestaan nu pas écht goed worden gepresenteerd. Boodschap: migratie is van alle tijden...en dat klopt uiteindelijk ook. De pijn, de stress en het conflict dat het opleverde heeft uiteindelijk onze identiteit bepaald.
Het is veelzeggend dat men in de UK de Indiase curry als nationaal gerecht heeft benoemd. En daar was niemand op tegen ;-). Vervolgens raakt iedereen in de stress omdat de nieuwe migratieregels curry-koks buiten de Britse grenzen houden. Er moeten nieuwe koks worden opgeleid. Dat mogen ook Polen zijn... Ingewikkeld thema, migratie.