Dagobert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vond een klein artikel over vondsten van
> tin-ingots (gietelingen).
> Datering is erg moeilijk, maar er zijn wat
> indicaties.
> De genoemde locaties wijzen wat mij betreft sterk
> op handel vanaf de zuidkusten van Cornwall en
> Devon. Wat natuurlijk nog steeds niet uitsluit dat
> het ook vanaf Tintagel plaatsvond.
Vier jaar geleden hebben mijn dochter en ik een paar daagjes onze tent naast Tintagel opgeslagen. Het gaf ons de kans alles uitgebreid te bekijken.
Het lijkt mij een nogal onlogische plek om voor handelsdoeleinden te gebruiken. Er is een onderaan plek(je) met een oplopend zand/stenenstrandje wat bij eb droog valt (Merlins Cave). Je zou daar met rustig weer een boot op kunnen trekken, maar alleen bij eb is het bereikbaar.
Het schiereiland zelf is op zich al een uitdaging om te bereiken, met veel klim en klauterwerk. Het bestaat uit meerdere in de rotsen aangebrachte, veelal steile trappen waar je elkaar op meerdere plekken niet eens kunt passeren. Daarnaast is er nog een bruggedeelte over de kloof tussen vasteland en schiereiland. Het is perfect als verdedigbare plaats maar wel erg onlogisch om handelsspullen steeds op en neer te sjouwen of om als productiecentrum (voor tin?) te fungeren. Zonder bagage ben je al blij het schiereiland te bereiken.
Daarnaast is de locatie voor handel vanuit het zuiden onlogisch. Tintagel ligt aan de noordwestkant van Cornwall terwijl aan de zuidkant van Cornwall veel betere aanlandingsplekken zijn. Je zou ook nog een heel eind extra moeten varen om het te bereiken.
En ja, gezien de vondsten zijn er aanwijzingen voor contacten met het zuiden maar ik verwacht dat het marginaal geweest is en meer gebaseerd op uitwisseling met de lokale elite. .
Als smokkelnest is het dan weer wel ideaal want naast Merlins Cave zijn er nog meer bereikbare grotten waar je goed illegale spullen zou kunnen opslaan. In een ervan vond ik, helemaal achterin, de netten en drijvers van een (waarschijnlijk) illegale visser.
Toch, mocht men in de buurt zijn, het is zeker een bezoek waard want het is indrukwekkend.
Groet, Skipper
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/12/2020 22:04 door Skipper. (
bekijk wijzigingen)