> Ik heb er vandaag enkele keren op aangelegd, maar
> ik kom er niet doorheen. Zelfs met het aanvullende
> (te downloaden) materiaal kom ik niet echt
> verder.
Het is inderdaad taaie kost. Misschien helpt het al om een lijstje afkortingen te gebruiken dat ik zelf maakte omdat het niet in het artikel voorkomt.
BA = Bronze Age
IA = Iron Age (France IA = French Iron Age)
MA = Middle Age
EMA = Early Middle Ages
CNE = Continental North Europeans
aDNA = ancient DNA
DK = Danmark
ENG = England
GER = Germany
IE = Ireland
NED = Netherlands
WBI = Western British and Irish (which includes Irish, Northern Irish, Scottish and Welsh)
PCA = Principal componant analysis
Fst = (
genetic distance)
>
> Het ontbreekt me dus aan de mogelijkheid om sterke
> en zwakke punten aan te wijzen en moet aannemen
> dat de conclusies geldig zijn.
Goed standpunt.
>
> Toch wil ik het volgende als probleempjes
> voorleggen, in de hoop dat iemand me er mee kan
> helpen.
>
> In de eerste plaats vind ik de dataset waar het
> onderzochte aDNA vandaan komt
> vreemd. Waarom is daar niet meer uit b.v. België
> en Noord-Frankrijk in meegenomen.
Het is maar de vraag of dat niet toch is meegenomen. Want:
Beyond the substantial early medieval immigration of northwestern continental European people found here, we have also identified a second major source of continental ancestry in modern Britain from sources more to the European south and west. This second ancestry component is already evident in our early medieval samples. In Southeast England specifically, individuals at several sites show ancestry whose closest match is in modern-day western Germany, Belgium and/or France, which matches the Frankish connections seen in the archaeological record for these regions. Our data and analyses indicate that this second genetic introgression continued further into the Middle Ages and potentially beyond.
en:
We estimated ancestry proportions using qpWave57,110 (v410) and qpAdm57 (v810) from ADMIXTOOLS108 v3.0 with the allsnps: YES option and a basic set of 11 outgroups: YRI.SG, Poland, Finland, Sweden, Denmark, Ireland, Wales, Italy, Spain, Belgium and the Netherlands.
Mijn voorzichtige conclusie is dat er wel degelijk over het hele gebied samples zijn meegenomen.
Even over die "genetic distance" waarbij figuur 2 een belangrijke is:
scatterdiagram a) geeft de moderne verwantschappen in west-europa. Hoe dichter bij elkaar, hoe meer verwantschap. Denen, Nederlanders en Noord-Duitsers zijn iets dichter aan elkaar verwant en niet ver daarvandaan zitten Engelsen. Ieren, schotten zitten verder van Noren en Zweden.
scatterdiagram b) toont de verwantschappen tussen Bronstijd, IJzertijd en Vroege Middeleeuwen per regio. En dan zie je een ander beeld. Kijk je b.v. naar de Engelse Bronstijd en IJzertijd mensen, dan zijn die minder verwant aan de meeste Engelse Vroegmiddeleeuwers, al zijn er ook wel Engelsen die gedurende Bronstijd, IJzertijd en Vroege middeleeuwen verwant aan elkaar blijken te zijn. Een grote groep Engelse Vroegemiddeleeuwers blijken nauw verwant te zijn aan Nederlandse Middeleeuwers, Duitse IJzertijders en Middeleeuwers en Deense IJzertijders en Middeleeuwers. Maar minder verwant aan Skandinavische IJzertijders.
Een ander verhelderend plaatje is:
Al gedurende de Bronstijd en de IJzertijd zijn er sporadisch mensen die verwant zijn aan Continentale mensen. Maar in de Vroege Middeleeuwen is er een soort explosie. Al weten we ondertussen ook al dat het geleidelijker ging.
Wat de onderzoekers verder tegenkwamen is de gevarieerdheid in begraafplaatsen waarbij het aantal individuen met Continentale verwantschap varieerde van 0 tot 100%. Blijkt daaruit hoe geïntegreerd de Continentale mensen werden? De onderzoekers zeggen hierover:
Our combined genetic and archaeological analysis point to a complex, regionally contingent migration with partial integration that was probably dependent on the fortunes of specific families and their individual members
Afijn, het ging om de vraag of samples zijn meegenomen uit het hele West-Europa en dan denk ik dat dit wel het geval is.
Groeten, Lolke