Zoals menige bezoeker hier zal weten ben ik al sinds het voorjaar bezig met een onderzoek naar de Saksen. En dan vooral de Saksen zoals die te vinden zijn in de geschreven bronnen uit de Oudheid en de Merovingische periode. Meer precies heb ik de cesuur gelegd bij 700 AD. Vanaf de achtste eeuw beschouw ik het raamwerk van de Saksische geschiedenis als redelijk goed gefundeerd.
Het eerste werk dat er te doen was bestond uit het verzamelen van de bronnen. Ik heb er inmiddels zo’n 45 geïdentificeerd. En uiteraard bij het verzamelen ook materiaal rondom de bronnen vergaard. Een tijdrovende bezigheid … daar ben ik inmiddels wel achter. Maar ik heb me er eenmaal in vastgebeten en ga ook niet meer loslaten. Het is tenslotte ook een voldoening gevende activiteit.
Ter afsluiting ga ik een artikel schrijven over mijn bevindingen. Ik heb al wel wat geschreven, maar ga daar pas mee verder als ik alle bronnen verwerkt heb. Over elke bron afzonderlijk schrijf ik namelijk een kleine studie, uiteraard toegespitst op de Saksen die er in voorkomen.
Ik heb niet de verwachting dat ik hele nieuwe dingen ga ontdekken, want ik ben er ook wel achter gekomen dat er al menig historicus zijn/haar licht over de Saksen heeft laten schijnen.
Maar wie weet …
Voorlopig ben ik nog heel wat uurtjes kwijt om de kleine studies per bron uit te werken.
Inmiddels heb ik ook al vaak nagedacht over de manier waarop ik de resultaten hier op Nifterlaca zou kunnen presenteren.
En daar heb ik een vorm voor bedacht waarvan ik nu iets wil laten zien.
Het wordt dan een setje webpagina’s die benaderd kunnen worden vanaf een indexpagina.
Die indexpagina wil ik bereikbaar maken vanaf de pagina ‘Artikelen’, maar dat is nu nog niet gebeurd.
Via deze link een kijkje in de winkel:
Nifterlaca :: Saksen, indexpagina
Opmerkingen over de vorm en eventueel over de nog beperkte inhoud, worden graag in ontvangst genomen.
Voorlopig laat ik de preview bij wat het nu is en laat ik het niet online ‘groeien’. Mogelijk haal ik de preview ook weer over een tijdje offline.
Niet alleen de studies per bron kosten veel tijd, maar ook het ‘gieten’ in een webpagina is een hoop ‘gedoe’ en dat laatste vind ik niet het leukste werk
.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.