RV Burger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Pluimpje !!!
>
Dank je
> Ik heb het er wel eens over gehad dat er een
> verzameling vroege bronteksten over de Rhenus zou
> moeten worden aangelegd. Bronteksten plus context
> en commentaar. De Rhenus is nu wel uitgekauwd en
> het is nu wel duidelijk dat de Rhenus in principe
> gewoon de Rijn is. Maar een verzameling
> bronteksten (plus context en plus commentaar) over
> andere minder uitgekauwde onderwerpen is wel een
> stuk nuttiger. Wel een heel hoop werk.
Zo’n verzameling is er al heel lang. Daarvoor kun je terecht in de boeken van Albert Delahaye. Ik denk vooral
De Ware Kijk Op … Deel I (1984) en Deel II (1999).
Deel II is postuum uitgegeven door de Stchting Albert Delahaye.
Beide dikke pillen zijn getuige van de enorme drift waarmee Delahaye tewerk ging. Helaas is het tijdens zijn leven nooit gekomen tot een gezonde dialoog tussen hem, met zijn afwijkende ideeën, en de ‘gevestigde’ wetenschappers. De tijd was daar niet rijp voor, zodat hij verguisd werd. Als gevolg daarvan en van zijn ontslag in Nijmegen veranderde hij voor de buitenwereld steeds meer in een getergd man, hetgeen in zijn boeken meer dan minimaal doorklinkt. Maar om zijn verzameldrift kan ik hem alleen maar bewonderen.
Helaas heb ik al vaker geconstateerd dat hij niet altijd even zorgvuldig was in zijn bronverwijzingen. Ik vermoed dat hij niet altijd voldoende de tijd nam om iets goed tot op de bodem uit te zoeken. Dat was toen natuurlijk ook gigantisch veel moeilijker dan nu met bijna alles middels een paar muisklikken binnen handbereik.
Hoe dan ook … zo’n verzameling Rhenus-teksten is er dus wel, min of meer.
Uiteraard klinkt bij de beschrijving daarvan bij Albert Delahaye altijd door dat de Rhenus niet de Rijn kan zijn.
>
> Wel zou ik bij wijze van volledigheid een soort
> afsluitend vogelvluchthoofdstukje maken over de
> Saksen na 700 zonder evenwel bronteksten te
> noemen. Gewoon om aan te geven dat vanaf 700 de
> zaken duidelijker zijn. Maar ja, dat vind ik.
Ja, dat vind ik dus ook. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik ook al bronnen verzameld heb die van na 700 dateren. Maar de hoeveelheid gaat dan met sprongen vooruit, zodat streven naar compleetheid wat lastiger wordt.
Natuurlijk horen Beda en het
Liber Historiae Francorum erbij, ook al zijn beide van eerste helft achtste eeuw. Ook verschijnen in de achtste eeuw een aantal belangrijke hagiografieën.
En wat te denken van de teksten van Rudolf van Fulda (9e) en van Widukind van Corvey (10e), al was het alleen maar om hun ideeën over de geschiedenis van de Saksen af te kraken
.
Nee, klaar is het voorlopig nog lang niet.
>
> Project Saksen, Corpus Saxorum. (Goed Latijn?)
Ik zou zeggen:
Corpus Saxonum ante DCC
Dat ga ik misschien wel boven de bronnenlijst zetten, dank voor het idee (bij deze gejat
).
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.