Lolke Schreef:
-------------------------------------------------------
> In je beschrijving over de Inscriptie
> Stobi/Drenovo zeg je het volgende.
>
> "Dat er in […] waaruit ze voortkwamen."
>
> Dat ben ik niet van je gewend […] richting Saksen.
Dank voor je respons, daar kan ik wat mee.
Het hele Saksen-probleem, als ik het zo mag noemen, is zeker nog niet helemaal uitgekristalliseerd bij mij. En zonder respons bestaat de kans dat ik teveel in mijn eigen denkbeelden blijf hangen.
Met betrekking tot je commentaar op het citaat zou je best eens gelijk kunnen hebben. Dat heb ik mogelijk toch te zwaar aangezet. Een herformulering is misschien wel op zijn plaats. Ik ga daar nog eens goed over nadenken.
Ik vermoed dat ik nogal getriggerd ben doordat ik constateerde dat in meerdere Engelse/Britse artikelen met het grootste gemak als vanzelfsprekend wordt aangenomen dat er Saksische hulptroepen in de Romeinse legers dienden. Zonder daar ook maar een snipper van bewijs voor op te voeren. Ik denk dat het meestal teruggaat op een interpretatie van de ‘Litus Saxonicum’/‘Saxon Shore’ (
Notitia dignitatum, moet ik nog behandelen)
>
> Dat Romeinen een groep mensen Saks noemde is in
> elk geval wel aangetoond. Het gaat hier niet om
> een gebied. Je kan nog denken dat Saks een ander
> woord was voor piraat, maar hoe is dat dan
> ontstaan? Dan moet al aangetoond kunnen worden dat
> piraten aan boord korte, 1-snijdende zwaarden
> bezigden omdat de langere zwaarden onhandig waren
> aan boord. En dat dit korte zwaard toen al een
> saks was. […]
Zo ik het zie heeft dat wapen dat ‘sax’ genoemd wordt er weinig mee te maken.
Het idee dat de Saksen hun naam te danken hebben aan het ‘Germaanse’ woord voor mes, is afkomstig van Widukind van Corvey, 10e eeuw. In een spannend verhaal over de vermeende geschiedenis van de Saksen, dat hij opschreef voor een 11-jarig prinsesje.
Ik geloof niet echt dat de Latijnse benaming Saxones uit de Germaanse taal afkomstig is. Naar mijn idee is de basis ‘gewoon’ het woord Saxum: een grote steen, rotsblok, afgebroken rots, …
Maar ik durf die taalkundige discussie niet aan, ik voel me daar niet genoeg bij thuis. Dus ik kan best ongelijk hebben.
Ook heb ik heel veel moeite met wat een ‘sax’ nu precies voor een wapen zou moeten zijn.
Daar hebben we het eerder over gehad, het lijkt me niet verstandig om die discussie opnieuw te doen. Ik geef enkele verwijzingen:
Dagobert:
Re: De Saksen naam en archeologie
Reactie van Lolke:
Vervolgreactie Dagobert:
Hier kwam van jou geen vervolgreactie meer op. Dat wil natuurlijk absoluut niet zeggen dat ik je de mond gesnoerd heb
.
Tenzij iemand mij nu eens haarfijn uit kan leggen wat een sax nu precies voor een wapen is, en ook kan uitleggen wat nu precies het verband is tussen een bepaald wapen en de Saksen, zie ik geen reden om zo’n verband enthousiast te omarmen.
> Dan zou ik in de verklaring over wat Saksen zijn,
> eerder gaan zoeken in de richting van wat voor
> soort veldslagen of acties werden ondernomen tegen
> de Saksen. Of is dat ook in geen enkele bron terug
> te vinden?
>
Ik weet niet goed wat je bedoelt met ‘
soort veldslagen of acties’.
Voor zover ik de bronnen besproken heb kun je de teksten zelf hierop nakijken
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.