Lolke Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je vermeldt:
> "in het belangrijke en gezaghebbende werk van Beda
> Venerabilis […] in het huidige Noordwest-Duitsland."
>
> Vanuit dat perspectief is het belangrijk te weten
> hoe de continuiteit is geweest en of er ergens een
> cultuurbreuk vast te stellen is zoals dat in
> Friesland heel duidelijk het geval was.
> Ik ben bang dat alleen het bronnenonderzoek niet
> een holistische aanpak geeft over "wat waren
> Saksen in de Romeinse tijd tot aan de vroege
> middeleeuwen en waar waren ze?".
Helemaal mee eens. Naast het onderzoeken van de tekstuele bronnen is ook de archeologie van belang. Net als taalkundig onderzoek met als belangrijk onderdeel daarvan de toponymie. Maar de resultaten uit deze onderzoeksgebieden zijn slecht toegankelijk, terwijl er wel heel gemakkelijk mee ‘geschermd’ wordt.
Volgens mij heb je in februari wel meegekregen toen ik probeerde om Olivier van Renswoude een beetje te prikkelen over de Saksen op
Taaldacht:
Engelen en Saksen in de Friese landen
O.v.R.: “De materiële cultuur van de Germanen die naar Brittannië verhuizen is grotendeels gelijk aan die van de Noordwest-Duitse laagvlakte destijds en daarvoor.”
O.v.R.: “Opvallend is tevens hoe nederzettingen als Feddersen-Wierde (Landkreis Cuxhaven beoosten de Wezermonding) aan het begin van de vijfde eeuw verlaten worden.”
Voor mij zijn dit een soort van dooddoeners, die de uitwisseling van gedachten in de weg staan. Ik krijg namelijk niet helder hoe dit precies zit. Ik kan het dus niet weerleggen, maar weet ook niet hoe ‘waar’ het is.
Helemaal verwarrend wordt het dan als er op de grote Saksen-tentoonstelling, waar we het hier op het forum ook over gehad hebben, o.a. beweerd werd: “Wir können die Siedlungsräume von sogenannten »SAXONES« in Norddeutschland vor dem 8. Jahrhundert nicht lokalisieren.”
Rake typering!
Met betrekking tot de materiële cultuur zegt O.v.R. ook wel dat hij geen deskundige is, maar dat weerhoudt hem er niet van om argumenten uit die hoek te gebruiken.
O.v.R.: “En dan hebben we het nog niet eens over de genetica gehad noch de overeenkomsten in oordnamen, zoals de vele met büttel in Noordwest-Duitsland (vooral de kustgebieden bij Wezer en Elve) en botl in Brittannië (en elders nauwelijks), ga zo maar door.”
Over die oordnamen met büttel en botl heb ik nog wel wat kunnen vinden. En daaruit komt - hoe verrassend - naar voren dat een taalkundige relatie op zijn minst omstreden is.
Dus vooralsnog kan ik hier ook allemaal maar weinig mee.
Maar nogmaals … ik ben het helemaal met je eens. Er is veel meer nodig dan alleen onderzoek van de tekstuele bronnen. Helaas moet ik het doen met wat binnen mijn mogelijkheden ligt.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.