De laatste update van mijn project over de Saksen was alweer in mei.
Sinds juni heeft het even stilgelegen. Ik moest het even laten liggen. Niet omdat ik het beu was - verre van dat - maar er waren even belangrijkere zaken die me bezig hielden en toegegeven, ik was even een beetje vastgelopen.
Ongeveer twee weken geleden heb ik de draad weer opgepakt, met het idee dat ik wel snel even een minder gecompliceerde bron zou kunnen uitwerken.
Daarvoor koos ik de brief van paus Vitalianus aan Oswiu, koning van Northumbria. Mijn idee was dat ik daar wel snel mee klaar zou zijn … zoals zo vaak viel dat weer tegen.
Het allerleukste werk vind ik steeds het vergaren van de benodigde informatie. Een goede editie van de brontekst, beschikbaarheid van fatsoenlijke vertalingen en dan van alles en nog wat dat met de interpretatie samenhangt.
Voor ik het in de gaten heb is de berg aan aantekeningen die ik onderweg maak weer niet te overzien. Orde scheppen in die aantekeningen kost veel tijd. Steeds kom ik weer veel tegen dat weer belangrijk is voor de uitwerking van andere bronnen dan waar ik specifiek mee bezig ben. Rondom die brief aan Oswiu heb ik gruwelijk veel aantekeningen gemaakt die van belang gaan zijn om het voorgenomen artikel over Angelen en Juten uit te werken. Het liefst zou ik nu misschien wel daar aan gaan werken, machtig interessant, maar ik probeer gedisciplineerd te blijven
.
Gaandeweg kwam ik toch ook weer een bron tegen die ik dacht goed gecontroleerd te hebben, maar waarvan ik nu ontdekt heb dat er toch een vermelding van Saksen in voorkomt:
Vitae Columbani abbatis discipulorumque eius (
De levensbeschrijvingen van abt Columbanus en zijn discipelen).
Die moest dus nog worden ingevoegd en vanaf daar moest alles weer schuiven. Het doorvoeren van dat soort correcties is geen leuk werk
.
De bron waar
Lolke nog mee kwam aanzetten:
Versus de Asia et de universi mundi rota krijgt geen eigen positie. Daarvoor is de datering (mogelijk 8e eeuw) te onzeker. Omdat deze afhankelijk is van Isidorus van Sevilla, heb ik besloten om er wat aandacht aan te besteden bij het bespreken van zijn
Etymologiae. Naar mijn inschatting niet heel erg belangrijk.
Dan heb ik, naar aanleiding van de laatste update in mei, ook nog
toegezegd aan Lolke dat ik iets ga doen met zijn opmerkingen over mijn bespreking van de Inscriptie Stobi/Drenovo.
De volgende stap die ik in die richting moet nemen ligt echter bij de uitwerking van de
Notitia dignitatum. Dat wordt bron nr. 22 en voor wie het niet meteen scherp op het netvlies heeft … daar gaat het om de ‘beruchte’ Litus Saxonicum.
Eerlijk gezegd zie ik er een beetje tegenop om aan de definitieve uitwerking van die bron te beginnen … wordt een zware dobber vrees ik en nadat ik toch al veel aantekeningen verzameld had liep ik daar een beetje vast. Dat was er mede de oorzaak van dat ik even alles in de hoek gooide
.
Hoe dan ook, de update vandaag betreft bron nr. 43:
Brief aan Oswiu, koning van Northumbria (Met enkele opmerkingen over het
Libellus responsionum)
Bereikbaar via de pagina Artikelen en zoals altijd worden opmerkingen en kanttekeningen op prijs gesteld. Ook als je fouten ziet (taal of anderszins) ... ik hoor het graag.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.