Erik Springelkamp Schreef:
-------------------------------------------------------
> Prachtig project.
Dank. Zelf geniet ik er sowieso met volle teugen van. Maar ook fijn om te horen dat anderen het kunnen waarderen.
>
> Aan het begin van het project meldde je dat bij de
> vroege berichten over Saksers weinig indicatie
> over de herkomst was, dat ze overal in Europa
> opdoken, zonder specifieke aanduiding over hun
> afkomst.
>
> Ik heb laatst nog eens al je stukken ervan
> doorgelezen, maar daar lees ik toch eigenlijk
> uitsluitend verwijzingen naar de Noordzeekust,
> achter de moerassen. Dus nog vóór de berichten
> over Saksers die al elders gevestigd zijn, vooral
> in Britannia natuurlijk.
>
> Maar er zijn natuurlijk nog veel bronnen in je
> index waarover je nog niet geschreven hebt.
Het is zeker zo dat voordat de Romeinen uit Britannia vertrekken en dat zich daar Saksen vestigen, de herkomst vooral lijkt te wijzen naar de Noordzeekusten. Erg duidelijk vind ik het echter niet. Persoonlijk schat ik in dat ook van zuidelijkere kusten, laten we zeggen t/m de noordkust van Bretagne maar misschien ook nog wel zuidelijker, ‘piraten’ afkomstig waren die in de Romeinse bronnen gevangen werden onder de verzamelnaam Saksen.
Ja, er komen nog bronnen waarin meer specifieke locaties genoemd worden. Saksen langs de Loire en Saksen bij Bayeux, daar refereerde ik al aan bij de bespreking van de
Vita Domnae Balthildis, maar komen nog uitgebreider aan bod omdat ze uit andere bronnen komen. Ook gaan we nog Saksen tegenkomen in b.v. Septimania en in Italië.
Tot nu toe had ik steeds de indruk dat de Saksen (en de Eucii), die vermeld worden in een brief van Theuderic I aan keizer Justinianus, mogelijk wel eens uit het latere Saksengebied in Noordwest-Duitsland zouden kunnen komen. Maar daar begin ik inmiddels toch ook anders over te denken. Ik krijg sterk het idee dat de Saksen in de Merovingische bronnen vooral, zo niet allemaal, uit Britannia afkomstig waren of zich van daaruit op het vasteland gevestigd hadden. Maar dit is nog niet helemaal uitgekristalliseerd bij mij. Soms gaan de gedachten ineens een andere kant op dankzij het nauwgezetter bestuderen van een bepaalde bron.
Ik ben dan ook erg benieuwd of ik consistent kan blijven en niet tot de conclusie ga komen dat ik veel werk weer moet herzien.
> … de Noordzeekust,
> achter de moerassen.
Ik vroeg me nog af hoe je dit precies bedoelde. Welke gebieden heb je dan meer bepaald in gedachten?
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.