Mag ik de stilte op het forum verbreken? Ja natuurlijk. Al is het nu al wel een flinke poos erg rustig, mijn project rondom de Saksen is zeker niet stil komen te liggen.
Eerstvolgende bron zal zijn nr. 28, de
Vita Sancti Germani over Germanus van Auxerre die naar Britannia reisde om daar het pelagianisme te bestrijden.
Daarvoor was het nodig dat ik me weer even opnieuw moest inwerken in dat pelagianisme. Ik ga dat in deze bron niet opnieuw uitgebreid aan de orde stellen, want dat heb ik al gedaan bij bron 21: een pelagiaanse brief uit ca. 420 AD.
Wel wil ik bij bron 28 op een rijtje zetten wat er in hoofdlijnen bekend is over de vroege kerk in Britannia en daar hoort dat pelagianisme zeker bij.
Zodoende stuitte ik op een bron waar ik al wel wat notities over gemaakt had, maar waarvan ik over het hoofd had gezien dat die mogelijk ook verband houdt met de bestrijding van het pelagianisme in Britannia. Het gaat om de tekst
De Laude Sanctorum uit omstreeks 397 AD en toegeschreven aan Victricius van Rouen. Die bron mocht eigenlijk niet ontbreken bij de uitwerking van de pelagiaanse brief.
Daarom heb ik het artikel over bron 21 een beetje aangevuld/aangepast.
Op de Saksen die er in voor komen heeft het verder geen effect.
Bereikbaar via de pagina
Artikelen.
En zoals altijd: opmerkingen en kanttekeningen worden op prijs gesteld. Ook als je fouten ziet (taal of anderszins) ... ik hoor het graag.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.