Project Saksen, bron 28
Ik heb weer een stapje gezet, zeg maar een flinke stap. Want de al aangekondigde
Vita Sancti Germani (G. van Auxerre) heeft me wel wat tijd gekost.
Veel zijsporen en details uitzoeken, nazoeken, controleren, …
Maar dat is tegelijk ook wel weer heel erg leuk en leerzaam.
Deze
vita is zonder meer een boeiende bron. Een hagiografisch verhaal waar wel eens een heel ander verhaal onder schuil kan gaan.
Het gaat opnieuw vooral over post-Romeins Britannia en wel erg kort nadat de Romeinen daar definitief vertrokken zijn.
Met het vertrek van de Romeinen droogt ook het corpus aan teksten waarin iets over Britannia te lezen valt vrijwel volledig op. In een zee van leegte is daar dan die
Vita Sancti Germani. Uiteraard zoals dat gaat met levensbeschrijvingen van heiligen ook hier een verhaal doorspekt met wonderbaarlijke gebeurtenissen.
Maar we leren in de
vita ook iets over de achtergrond van Germanus. En dat maakt hem in combinatie met wat er in Britannia gebeurd kan zijn tot een boeiend figuur.
Ik had ook al aangekondigd dat ik bij deze bron zou proberen om op een rijtje te zetten wat er in hoofdlijnen bekend is over de vroege kerk in Britannia. Nou, dat heb ik geweten. Het zal er waarschijnlijk niet aan af te lezen zijn, maar dat heeft wat zweetdruppels gekost

. Ik wil namelijk niks opschrijven dat ik niet tot op de bodem heb proberen te controleren.
Bereikbaar via de pagina
Artikelen.
En zoals altijd: opmerkingen en kanttekeningen worden op prijs gesteld. Ook als je fouten ziet (taal of anderszins) ... ik hoor het graag.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.