Project Saksen, bron 22
Weer een klusje geklaard. Bron 22 betreft de
Notitia dignitatum.
Daar zag ik vooraf flink tegenop, wetende dat ik dat altijd een vreemd document heb gevonden waarvan ik niet goed wist wat er mee aan te vangen.
Maar eens moest ik toch door die zure appel heen bijten.
Het koste weer veel werk vooraf en uiteindelijk kreeg ik toch wel een voet achter de deur. Ik had het idee wat meer grip op het document gekregen te hebben.
In verband met de Saksen is de
Notitia dignitatum gekend, misschien beter gezegd berucht om de daarin voorkomende
litus Saxonicum. Er is geen enkele andere bron waarin we die tegenkomen en dat maakt het erg lastig om er duiding aan te geven. Er is ook al erg veel over geschreven, dus al die denkbeelden heb ik zeker niet overtroffen. Ik probeer zo goed mogelijk alle ideeën de revue te laten passeren en probeer daarbij zelf vooral ‘hardop’ na te denken.
Daarnaast komt er in de
Notitia dignitatum ook nog een Romeins legeronderdeel voor dat in de naam verwijst naar de Saksen. Dit is enig in zijn soort. Nergens anders komen we zo’n legeronderdeel tegen.
Dit legeronderdeel was voor mij de reden om het beantwoorden van
een opmerking van Lolke naar aanleiding van bron nr. 6 (inscriptie Stobi/Drenovo) uit te stellen tot na het verwerken van de
Notitia dignitatum. (zie mijn reactie op Lolke’s opmerking)
Dat zal er dan binnen niet al te lange tijd een keer van komen. Nu even wat ‘rust’
.
Het is best wel een lang artikel geworden over de
Notitia dignitatum. Ik ben er ook best lang mee bezig geweest. Nu maar hopen dat het niet helemaal wordt afgekraakt
.
Bereikbaar via de pagina
Artikelen.
En zoals altijd: opmerkingen en kanttekeningen worden op prijs gesteld. Ook als je fouten ziet (taal of anderszins) ... ik hoor het graag.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.