[
www.dmrc.nl]
Quote
Nadat werd bevestigd dat de LCU definitief was gerepareerd en de reserve-onderdelen van een van de boordrhibs van ZrMs Johan de Witt waren gearriveerd vertrokken 4 sloepen rond 12:45 uur vanaf de steiger van de marinekazerne Vlissingen de Westerschelde op: de Oversteek was begonnen!
Met shifts van drie uur op en zes uur af werd er keihard gewerkt om kilometers te maken. De RHIB’s van de Johan de Witt werden, zoals voorgeoefend, gebruikt om de sloepbemanningen op zee te wisselen. De eerste 20 mijl was er nog wel wat te zien als roeier of als stuurman. Maar naarmate de route meer richting Engeland en de shippinglane ging werd de kustlijn kleiner en kleiner. “Pas als je op zee zit, in een sloep, voel je pas hoe nietig je bent” vertelde een roeier. Er werd geroeid, gewisseld, gegeten en gedronken, gerust, gemasseerd en weer geroeid. Zo werd in de late avond rond 23:30 uur (1 ½ uur voor op het schema) van dinsdag 8 september het eerste verkeersscheidingsstelsel van de Noordzee (scheepvaart 'snelwegen') bereikt. Vanwege de veiligheid was besloten om de drukke scheepvaartsnelwegen bij daglicht over te steken, zodat de tocht de volgende morgen om 06:00 uur werd voortgezet.
De oversteek ging voorspoedig en op woensdagavond 9 september kwamen de windmolenparken voor de monding van de Theems in zicht en werd Margate bereikt. We hadden de oversteek in 23 uur roeien gedaan! Klasse!
Ook de Saksen hadden goede roeiboten met potige roeiers, dus die konden ook wel naar Engeland varen vanuit de Nederlandse delta.