Wat leuk dat je de sloeproeiers van DMRC erbij betrekt.
Na de oversteek van Vlissingen naar Londen deden ze daar ook (weer) mee aan de Great River Race op de Theems. Daar was ik bij, zoals ik al jaren op een rij bij die wedstrijd aanwezig was. Niet om mee te roeien, maar om andere redenen.
Op de foto’s die DMRC over het event van 2015 op hun website hebben staan herken ik op de foto’s in de tent bij het finishterrein zelfs enkele mensen uit het gezelschap waarmee ik in Londen was. Altijd leuk daar. Na afloop hebben we zelfs nog wat woorden met enkelen van de mannen van DMRC gewisseld.
> Ook de Saksen hadden goede roeiboten met potige
> roeiers, dus die konden ook wel naar Engeland
> varen vanuit de Nederlandse delta.
Ja, ik denk wel dat de Saksen naar Engeland konden varen. Er zijn ook bronnen die er melding van maakten, dus wie ben ik
?
Ik denk zelfs dat ze zeilden. Maar ik kan dat met geen mogelijkheid zien als erg routinematige tochten. In mijn ogen was het elke keer een behoorlijk risicovolle onderneming, zeilend danwel roeiend.
Zie wat betreft het roeien ook de randvoorwaarden die bij de mannen van DMRC allemaal in orde moesten zijn. Met name de wisselingen van roeiers en het weer. Hun oversteek, die ze zelf ook kenmerkten als ‘monsterovertocht’ moest uitgesteld worden door een te ruige zee. Van Rotterdam naar Vlissingen werd daarom ook niet ‘buitenom’ via Hoek van Holland gevaren. En dat zou toch kustvaart zijn geweest. Dan kom je nog niet eens op open zee.
Al met al presteerden ze de overtocht met al het moderne materiaal, wisselbare bemanning in shifts en voortdurende begeleiding van schepen onderweg, in 23 uur.
Dit was voor hen beslist geen routineklus, maar een hele onderneming die goed gepland en georganiseerd moest worden.
Dus ja, het kan roeiend of zeilend. Maar je moet wel heel erg gemotiveerd zijn om zo’n onderneming aan te gaan.
Zou er in Britannia zovéél aantrekkelijke buit zijn geweest, dat de Saksen er erg veel voor op het spel wilden zetten om juist daar te gaan roven? Kennelijk wel … ze deden het … maar toch …
Groet,
Dagobert
----------------------------------------------------
Van 2010 t/m 2019 ben ik 10 jaar onafgebroken aanwezig geweest bij de Great River Race in Londen. Een prachtig evenement, combinatie van topsport, plezierroeiers, goede doelen, verkleedpartijen, etc. De organisatie was echter onvoorstelbaar amateuristisch en chaotisch. Alles werd gedaan met vrijwilligers en er was één persoon die alle touwtjes in handen had en alle beslissingen nam. Door corona zijn 2020 en 2021 niet doorgegaan en de hele organisatie spatte financieel uit elkaar. Een crowdfundactie mocht niet baten. Er is nu een nieuwe non-profit club die het regelt voor 2022, de verdere toekomst lijkt nog onzeker. Hopelijk gaat het werken. Ik zal het niet meer van dichtbij meemaken.
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.