> "We zien bij de Saksen namelijk in het geheel
> geen vorm van politieke organisatie met koningen
> als leiders, met territoriale ambities en diplomatieke betrekkingen."
Je pikt er precies uit wat ik zelf als een heel belangrijke vaststelling zie.
Hoe de Saksen zichzelf zagen, in relatie tot b.v. Franken of Alemannen, daar krijgen we geen hoogte van. Maar wat we toch wel met zekerheid kunnen stellen, is dat de Romeinen die Saksen heel anders zagen.
Er is bij de rovende Saksen niets te ontdekken over organisatie en leiderschap, zoals we dat bij ‘stammen’ steeds tegenkomen. Ze lijken ook totaal geen interesse te hebben in vestigingsgebieden, land dat ze vervolgens tegen anderen willen verdedigen. Het heeft er alles van dat het steeds losse groepen / groepjes betreft die onafhankelijk van elkaar of van wie dan ook opereerden.
Dus geen ‘stam’? Geen ‘volk’? Wel een ‘cultuur’? Ik ben er nog niet uit.
Voor de Saksen die zich uiteindelijk in Britannia vestigden is waarschijnlijk wel aannemelijk te maken dat ze daar een herkenbare organisatie ontwikkelden met leiderschap/elite/aristocratie. Maar 6e eeuwse bronnen geven daar zeer weinig info over en 7e eeuw kennen we vrijwel uitsluitend van 8e eeuwse Beda.
> - Er was wel dus wel degelijk 1 militaire hulpunit
> bij Fenicië, naast een Frankische en Allemanse unit.
Waarbij ik nog eens wil benadrukken dat het, althans in mijn visie, totaal niet gezegd is dat de leden van die unit ook Saksen waren.
De ‘Frankische’ en ‘Alemannische’ units heb ik er alleen bij gezet omdat die samen met die Saksen zo mooi in een opeenvolgende opsomming staan, alsof alles met Noordwest-Europese namen netjes bij elkaar moest staan. Maar dat klopt niet helemaal, want er is nog een andere ‘Frankische’ eenheid elders onder deze
dux. En er waren nog héél véél andere units onder de
dux van Fenicië.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.