Mariakerk van Aken (Dom)
Nach dendrochronologischen Untersuchungen der Eichenpfahlgründung der Marienkirche wurde frühestens 793 mit dem Bau der Kirche begonnen. Durch das Auffinden eines auf frühestens 794 datierbaren Karlsdenars unterhalb des Fundaments, den Alkuin-Brief vom 22. Juli 798, der über die Aufstellung der Säulen im Oktogon berichtet, sowie den spätesten Jahresring des Ringankers (803±10 Jahre) kann die Bauzeit der Marienkirche relativ genau auf um 795 bis um 803 eingegrenzt werden.
Tot zover de bewering dat er niets uit Karels tijd gevonden zou zijn in Aken.
817:
Nadat hij gewond raakt bij een ongeluk met een instortende loopbrug in Aken gaat de Koning een beetje jagen bij Noviomagus om weer fit te worden, waarna hij weer terugkeert naar Aken voor een belangrijke vergadering.
Noviomagus is dus per schip over de Rijn bereikbaar (zie 806) (vanuit Thionville over Moezel en Rijn), er zijn mooie jachtgebieden in de buurt, en het ligt op een paar dagen reizen van Aquis (806).
Het is in 776 trouwens een 'villa genaamd Niumaga' waar Pasen wordt doorgebracht (na Kerst in Herstal). Deze vorm lijkt mij dichter bij de echte naam te liggen en minder gelatiniseerd dan Noviomagus.
821:
In Aquisgrani wordt in februari een vergadering gehouden, waarop een vervolg wordt afgesproken in mei in Noviomagus. De Keizer reist er heen over de Maas. Vandaar weer terug via Aquisgrani, de Ardennen en Metz naar de Vogezen.
825:
Na Pasen in Aquisgrani gaat de Keizer met mooi lenteweer in Noviomagum weer een potje jagen en is half mei weer teug in Aquisgrani om met Bulgaren en andere delegaties besprekingen to voeren. Daarna gaat hij weer een beetje jagen in de Vogezen.
827:
Een vergadering in Noviomagum waar Hroric, zoon van Godfried, hem zal opzoeken. (ik kan niet opmaken uit de tekst of Hroric ook werkelijk gekomen is).
Hmm.
Vanuit Thionville over Moezel en Rijn, vanuit Aquisgrani over de Maas, naar Noviomagum. Aquisgrani ligt tussen Noviomagus en de Ardennen.
Noviomagus is dus echt een lentebestemming. Geriefelijk bereikbaar grotendeels over water vanuit het Frankische hartland. Een bescheiden villa, maar wel geschikt om gezelschappen te ontvangen.
En het is een ontmoetingsplaats met een opstandige Noorman.
Vertel mij nu eens welke plaats betere papieren heeft om Noviomagus te zijn dan Nijmegen?