Volgens mij moet je het itinerarium van Karel de Grote niet uit het oog verliezen. Zoals het nu is, traditioneel bezien (met dus Aken en Nijmegen), is het reisschema van deze keizer al haast bovenmenselijk.
Als ik er nog eens de tijd voor kan vinden, dan wil ik daar nog wel eens een keer op gaan puzzelen. Volgens mij is er hier in een ver verleden al eens oppervlakkig over gediscussieerd. Er zouden onmogelijkheden in zitten.
Als je de arme ziel nu ook nog veel vaker dan traditioneel aangenomen naar Italië wilt laten reizen, dan vrees ik dat de goede man vaste klant geweest zou moeten zijn bij Alitalia.
Of je moet voor de optie gaan dat nog veel meer plaatsen die hij zou hebben aangedaan in Italië hebben gelegen, zodat het qua reizen weer behapbaar kan worden.
Maar hoeveel problemen je daar dan weer mee binnenhaalt?
Volgens mij is de kans groot dat je in een Delahaye-achtige situatie verzeilt raakt. Bij hem moest uiteindelijk zo ongeveer de halve wereld naar het oppervlak van een postzegel in Noordwest-Frankrijk om een soort van valse consistentie te behouden.
Maar als je mogelijkheden ziet om het Aquis(grana) van Karel de Grote in Italië te plaatsen, dan ben ik erg benieuwd naar de resultaten.
Wel hoop ik dat je met iets beters op de proppen gaat komen dan die club rond Giovanni Carnevale / Elisabeth de Moreau d'Andoy.
(Voor wie hier nog nooit van gehoord heeft: doe een zoekopdracht met b.v. Google op "giovanni carnevale aquisgrana". De meeste resultaten zullen in het Italiaans zijn, maar als je goed doorzoekt vind je misschien iets in het Engels of Frans. Er zijn ook filmpjes op YouTube, ook in het Italiaans.)
Aanvulling:
Ach, nu lees ik toch net dat de beste man (Giovanni Carnevale) iets meer dan twee weken geleden op 11 april 2021 is overleden op 97 jarige leeftijd.
Vertaald krantenartikel (Google Translate)
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/04/2021 15:26 door Dagobert. (
bekijk wijzigingen)