Robert Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Eén van de vragen die bij mij op komen is of er
> gebouwen bekend zijn waar sprake is van resten
> Romeins muurwerk en/of funderingen? Dus niet in de
> zin van hergebruikte spolia maar dat men b.v. een
> nieuw huis op een Romeinse kelder gebouwd hebben.
>
Hmm, zo specifiek weet ik daar geen antwoord op. Bedoel je ook nadrukkelijk in Nederland (gezien je eerdere referenties aan Elst, Meinerswijk en Utrecht)?
Merovingisch gebruik van Romeinse gebouwen is volgens mij in een of andere vorm aangetoond in een Romeinse villa in Limburg. Ik meen Voerendaal, maar pin me er niet op vast.
De laatste dagen heb ik regelmatig gekeken naar de koningspfalts van Frankfurt. Ook een interessant geval. Gebouwd op een plek waar voorheen Romeinse gebouwen stonden. Maar of de Karolingische bouw geheel of gedeeltelijk gefundeerd was op de Romeinse is me nog niet helemaal helder.
Er is ook sprake van Merovingisch muurwerk.
Het lijkt me trouwens rete ingewikkeld om betrouwbare dateringen aan die muurresten te koppelen. Een relatieve volgorde lijkt me, b.v. aan de hand van stijl, nog te doen. Maar ik krijg wel eens de indruk dat men er dan wat al te gemakkelijk jaartallen opplakt uit de schriftelijke bronnen. Zoals de Aula Regia in Frankfurt 822 AD (Lodewijk de Vrome).
Wikipedia:
Königspfalz Frankfurt
Archäologische Museum Frankfurt:
Kaiserpfalz franconofurd
(De video van een kleine 20 min. is erg statisch, maar vond ik m.b.t. de informatie wel de moeite waard.)
N.B.: om een beetje een gevoel voor schaal te krijgen:
De koningshal van Ingelheim zou gemeten hebben 38.5 x 14.5 meter.
Die van Frankfurt 28.3 x 14.4 meter.
De Basilica van Constantijn in Trier: 70 x 27 meter. Daar passen op de plattegrond dus bijna 4 luxe Karolingische koningshallen op! De afmetingen in de hoogte, en daarmee het volume, maar even terzijde gelaten.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.