Dag allemaal,
Dank voor het bombardement aan reacties. Ik ga niet weer proberen om alles in één keer te beantwoorden, maar pak er nu even een reactie van Dagobert uit: die van 4 mei 12:19 over Speyer. Er zijn duidelijk een paar misverstanden ontstaan en die zijn grotendeels door mijzelf veroorzaakt. Ik heb inderdaad geen goed beeld van Speyer, maar dat speelt hier geen rol. Waar het mij om gaat is de suggestie dat de stad pas onder Koenraad II van enige betekenis is geworden. Mijn antwoord daarop is dat ik me niet kan voorstellen dat men in 1030 een indrukwekkende kerk is gaan bouwen in- of bij een Romeinse ruïne of een onbeduidend dorp. Met andere woorden, die indrukwekkende kerk wijst m.i. op de aanwezigheid van een belangrijke plaats. En dat is dan volgens mij het Noviomagus waar de Rooms-Duitse koningen zo vaak geweest (en begraven) zijn en dat ook al in de Annales Regni Francorum een rol speelt. De hele streek rond die plaats heet Palts en wijst naar koningen en keizers en ook niet alleen naar Speyer, maar ook naar Worms, Mainz (Ingelheim) Frankfurt. Dáár moet men Karel en andere Groten zoeken, en niet Aken of Nijmegen. Die plaatsen zijn pas in de twaalfde eeuw een rol gaan meespelen. Om een heel compact antwoord te geven op de vraag wat nu het verschil was tussen Nijmegen en Speyer wees ik op de indrukwekkende dom van Speyer en het zielige kerkje op het Valkhof. Beide stammen uit ca. 1030 en mogen dus vergeleken worden. Ze stammen weliswaar niet uit de tijd van Karel de Grote, maar zeggen wel iets over de voorgeschiedenis van de betreffende plaatsen.
Nu is er een nieuwe discussie ontstaan over paleizen doordat mijn opmerking dat er in Nijmegen niets van Karel de Grote is gevonden gecombineerd is met een opmerking van Robert over een muur. Dat is mijn schuld, want ik ben zelf over een paleis van Karel de Grote begonnen. Maar met mijn opmerking dat er nooit iets van gevonden is doelde ik niet op een speciaal stel muren en dakpannen, maar op het feit dat zo’n paleis sporen nagelaten moet hebben. Als Karel de Grote zijn winterverblijf in Aken gekozen zou hebben en ook nog een buitenhuis op het Valkhof zou hebben gehad (hoe kan de heerser over zo’n groot rijk zoiets verzinnen?), dan zouden daar op die plekken sporen van achtergebleven zijn. Want Karel heeft daar natuurlijk niet alleen met zijn gezinnetje in een villa gewoond, maar in een soort stad, waar behalve een paleis ook minstens één kerk en woningen voor zijn hofhouding en stallen, ruimte voor leveranciers en ambachtslieden en luxe hotelruimte voor gezantschappen uit Spanje, Pannonië, Constantinopel enz. hebben gestaan. Ook heb ik mij allang geleden afgevraagd waarom zijn vijanden hem niet gewoon in Aken of Nijmegen zijn gaan halen. Hield hij daar een leger in de buurt? Waar was dat ondergebracht? Ook daar moet weer een heel tweede leger aan leveranciers en andere onderhoudsmannen omheen gesprongen hebben. Maar ook die hebben geen sporen nagelaten. Denk eens een poosje na over de vraag wat Karel en zijn opvolgers eigenlijk in Aken en Nijmegen te zoeken hadden. Ik kan het zelf niet bedenken.