Dagobert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het kriebelt bij mij inmiddels enorm om eens te
> duiken in het itinerarium van Kareltje
Zo heb ik de afgelopen dagen zitten denken over het traject Aken - Nijmegen over de Maas.
Twee steunpunten onderweg lijken duidelijk:
- Meerssen aan de Maas lijkt een prachtige plaats om in te schepen vanuit een hof. Meerssen is zeer makkelijk in een dag bereikbaar vanuit Aken, over een goede weg.
- Asselt op één derde van de boottocht
Van Mook aan de Maas naar Nijmegen is maar 10 kilometer, en de Maas schijnt indertijd nog een stuk dichter langs Nijmegen gestroomd te hebben.
Het lijkt me dat tussen Asselt en Nijmegen nog wel een overnachting nodig was. Cuijk lijkt een mogelijke plaats voor iets, bij de Romeinse resten, maar nog wel wat ver van Asselt vandaan.
Ik kan me ook voorstellen dat men een nacht op de boten doorbracht.
Ik vraag me ook af of zo'n koningskaravaan altijd een koninklijk hof (of een rijksabdij of bisschopszetel) beschikbaar had voor de nacht, of dat er ook wel gekampeerd werd.
Of dat er alleen een relatief simpel hof was dat uitsluitend voor een overnachting werd gebruikt. Ik stel me een soort kleiner koninklijk bezit voor dat niet functioneerde als een volwaardige palts waar een koninklijk hof kon functioneren, maar een soort herbergfunctie voor één nacht, waar ook niet alle bagage uitgepakt werd. Ook om voor één nacht eten te verzamelen voor het hele reisgezelschap heb je nog wel een aardig boerenbedrijfje nodig, maar het lijkt ook niet onmogelijk dat grotere domeinen verder weg zo'n 'herberg' onderweg wel konden bevoorraden voor zo'n reis. Zo zou ik me kunnen voorstellen dat het domeincomplex Nijmegen er een soort voorwerk aan de Maas in Noord Limburg op nahield om de komst van de koning in enige stijl mogelijk te maken.
Ik kan me ook nog voorstellen dat de koning met zijn voornaamste gevolg een paar dagen in Asselt verbleef terwijl de karavaan op vrachtscheepjes naar Nijmegen voer, en zich dan in door een stel snelle roeiboten in één ruk naar Mook liet varen.
Enfin, ik fantaseer er maar op los, maar op de één of andere manier moet het toch gedaan zijn.