Upbergen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat opvalt is dat de palts in Nijmegen dan de
> enige 'exposed' aan een benedenloop van een rivier
> lag.
Ik heb ze nog niet allemaal nagelopen, maar dit zou wel eens kunnen kloppen. Maar eigenlijk vraag ik me af of de positie van Aken, NIET aan een vaarwater, niet meer bijzonder is.
> Paltsen waren geen forten, zoals bij de
> Romeinen.
Hetgeen ook weer de vraag oproept … waar verbleven die legers van de Karolingen? Waren dat allemaal tijdelijke kampen waar niets meer van is terug te vinden?
> Een onbewoonde (halfopen) ringwalburcht
> 'Huneschans' met gracht zou passender zijn tegen
> Noordmannen. Zou wel verklaren waarom er geen
> binnenwerk gevonden is. Past dit op Nijmegen?
> Wellicht kan het toponiem Hunerberg helpen?
De palts van Noviomagus is een tijdlang bezet geweest door de Noormannen. Ten tijde van Lodewijk de Jongere ca. 880. Het lukte Lodewijk niet om ze te verjagen.
>
> En Mook-Nijmegen is toch 100 km omvaren over Tiel.
Varen tot aan Wijchen, waar de Maas misschien nog dwars doorheen stroomde en dan nog 12 km over land.
> Waarom zou je dit punt willen hebben als je
> 'Zuid-Engeland' niet bezit (Bretagne lukte niet
> eens), zoals de Kelten en Romeinen? Die hadden dan
> weer geen 'Midden-Duitsland'.
‘Formeel’ was het hele gebied inclusief Frisia Karolingisch ‘bezit’. Een steunpunt op de plek van Nijmegen vind ik dan niet vreemd. Ook als de ogen gericht zijn op de Saksen lijkt Nijmegen als ’n uitgangsbasis zo gek nog niet.
>
> Ik vrees eigenlijk dat Nijmegen tot aan de
> Karolingen Fries-Angel-Saksisch was. Alleen Lex
> Frisionum of Lex Saxonum?
Tot aan Karel Martel zou ik het ook wel Fries willen noemen. Ik heb trouwens heel sterk het vermoeden dat tot eind zevende eeuw alles wat ten noorden (noordwesten) van het Pipinidisch/Karolingische kerngebied lag, Frisia genoemd werd. Dus ook onder de Grote rivieren. Maar daar moeten we het nu in deze draad maar niet over gaan hebben

In de tijd van Karel de Grote is er al weer veel veranderd.
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.