Dagobert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hetgeen ook weer de vraag oproept … waar
> verbleven die legers van de Karolingen? Waren dat
> allemaal tijdelijke kampen waar niets meer van is
> terug te vinden?
Die legers waren hiërarchisch opgebouwd. Onder de koning de grote vasallen, daaronder weer de kleinere vasallen en dan de 'eenvoudige' ridder die nog altijd een eigen domein had en ook nog met een klein aantal volgelingen, verzorgers, voetsoldaten, aantrad.
In de winter was zo'n leger verdeeld over de eigen domeinen waar iedereen van de eigen opbrengsten leefde.
In het voorjaar werden de campagnes bepaald - er zijn een aantal fragmenten in de Anales waar dit ook expliciet beschreven staat.
Dan kwamen de legers bij elkaar op een punt niet te ver van de vijand, en vooral niet in het Frankische hartland, want de aanwezigheid van een leger was een aanslag op de omgeving. Een leger diende op vijandelijk gebied te opereren waar men naar hartenlust kon plunderen.
Het was geen staand leger in grote kampen of kazernes, dat trok de economie niet.
Een militaire campagne bestond in de eerste plaats uit een plundertocht, met als doel de vijand uit te dagen slag te leveren. In Zuid Frankrijk is ook al sprake van een kasteel hier en daar dat veroverd wordt, bij de Saksen is sprake van enkele grote forten, maar zulke versterkingen zullen door een serieus Karolingisch leger snel overweldigd zijn. Ik lees weinig over grote langdurige belegeringen.
Na een campagne zullen de legers zich weer opgelost hebben.
Karel zal een lijfwacht van een man of honderd gehad hebben, meer kan ik me niet voorstellen dat hij permanent kon onderhouden met de gebrekkige logistiek. Maar als het moest kon er binnen een paar dagen een veelvoud daarvan opdraven uit de omgeving. Iedere nederzetting van enige omvang zal een ridder gehad hebben met een hof, allemaal oproepbaar voor de dienst. En als er een serieuze dreiging geweest zou zijn dan kon ook iedere man nog opgeroepen worden om lokaal een verdedigingsmacht te vormen.
De Karolingische oorlogsvoering was volgens mij voornamelijk offensief. Men zat geen gebieden te verdedigen in statische posities, maar bracht de strijd - en de plundering - naar de vijand. De tijd van de centrale rol van kastelen zou pas later aanbreken.
Al met al een vluchtig leger dat weinig permanente sporen achterlaat.
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/05/2021 15:24 door Erik Springelkamp. (
bekijk wijzigingen)