Dagobert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgens mij zijn al de verhalen rond Pepijn, zijn
> vrouw Begga en zijn vermeende begraving daar niks
> dan late legenden. Niks concreets in de bronnen,
> niks in de archeologie.
> Chèvremont is zonder twijfel wel een strategische
> plek en zo’n locatie lokt hoe dan ook verhalen
> uit. Maar ik ken dus geen enkele min-of-meer
> betrouwbare bron die deze locatie noemt als
> verblijf van Merovingen, Pippiniden en/of
> Karolingen. Maar ik laat me graag corrigeren!
Nou, corrigeren, ik zou niet durven! Ik ben sowieso te weinig met de materie bekend om me met primaire bronnen bezig te houden. Bovendien is mijn Latijn minimaal. Anderzijds heb ik toch wel een zeker vertrouwen in mensen als Theuws, Panhuysen en Bijsterveld, als die het hebben over een Karolingisch machtsgebied rondom Luik, maar misschien ben ik te goedgelovig.
Theuws noemt in de inleiding van zijn grote Vrijthofboek (p. 28 - volgens mij heb jij dat boek ook in de kast staan), behalve de drie genoemde paltsen, nog Awans, Hermalle en Rutten, die laatste iets verder weg gelegen. De burcht van Chèvremont zou dan weer onderdeel zijn geweest van het goed Jupille. Hij baseert zich o.a. op
Werner (1979/1980) en
McKitterick (2008), maar waar die hun kennis vandaan halen weet ik ook niet. Theuws veronderstelt dat de Pippiniden hun Luikse bezittingen te danken hadden aan Alpaida/Chalpaidis, de tweede vrouw van Pepijn van Herstal, omdat hun oorspronkelijke machtsbasis zuidelijker lag.
Chèvremont wordt wel dik een eeuw later door
Flodoard van Reims genoemd als de burcht van Giselbert II van Maasgouw ("Gisleberti castrum"), waar hij in 922 door Karel de Eenvoudige werd belegerd en door Hugo de Grote werd ontzet.