MWB Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik las dat er nu wordt gegraven aan een palts die
> op de karolingische periode teruggaat?
> [
www.archaeologie-online.de]
“Im späten 9. Jahrhundert wird er als »Helpide« und »Helphideburg« im Hersfelder Zehntverzeichnis, einer Abgabenliste der Reichsabtei Hersfeld, erwähnt, …”
Waarmee volgens mij wel de plaatsnaam teruggaat op de Karolingische periode, maar niet de palts. Er zijn geen bezoeken van Karolingische koningen/keizers bekend. De palts lijkt me dus echt Ottoons.
Wat ik toch wel bijzonder vind is het patroniem van de kerk.
Radegundis, een Merovingische heilige. In oorsprong een Thüringse prinses uit de 6e eeuw. Weliswaar betrouwbaar geattesteerd door vooral Gregorius van Tours en Venantius Fortunatis, maar de verering is toch vooral een ‘Franse’ aangelegenheid.
Er zijn in Duitsland slechts vier Radegundiskerken/kapellen bekend. Twee in Mühlberg*) (Thüringen) met waarschijnlijk geen hoge ouderdom, in Wiefelslede (Niedersachsen), die teruggaat tot 1200, en dus Helfta. Die van Helfta lijkt toch de oudste te zijn.
De verering van deze heilige is dus zeer waarschijnlijk pas in de Ottoonse tijd naar Thüringen gehaald en daarna in Thüringen en weide omgeving niet echt populair geworden.
Ja, dat vind ik best bijzonder.
*) Een kapel in de Sankt-Lukas-Kirche en een ‘stand-alone’ kapel bij de burcht Mühlburg. De laatste is kennelijk pas in 1333 voor het eerst geattesteerd. De eerste is pas in de 20e eeuw ingericht. Een kerk zou al in 726 genoemd zijn in relatie tot een schenking aan Willibrord (ook bijzonder in deze omgeving).
Groet,
Dagobert
Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.