Home · Forum · Regels · Artikelen · Links
Nifterlaca
Welkom! Log in Registreer een nieuw account

De Angelen kwamen uit Rome winking smiley

15 maart 2021 16:20
Nog steeds zit ik tot over mijn oren ondergedompeld in mijn project over de Saksen (22 feb. laatste gepubliceerde update).
Daar haal ik zeer veel voldoening uit. Je merkt altijd pas hoeveel je over een thema kunt leren als je het heel systematisch gaat bestuderen.
In de uitwerking zit het helaas ook wel eens tegen. Ik was bijna klaar met het uitwerken van, laat ik het zo maar even noemen, de bronnen met een Angelsaksische invalshoek.
Leuke nieuwe observaties gedaan en al enkele keren stukken opnieuw geschreven. Eigenlijk dacht ik klaar te zijn om een nieuwe update te publiceren.

Nu kwam ik er gisteren achter dat ik toch nog twee bronnen over het hoofd gezien had. Eentje had ik al eens bekeken en ‘afgeschreven’ omdat er volgens mij geen vermelding van de Saksen in voorkwam. Helaas, blijkt toch zo te zijn. Vooral vervelend vanwege mijn nummeringen van de documenten en de heen-en-weer verwijzingen, ook op basis van de nummeringen. Dat vereist het nodige aan correcties.
Vervelender … vanmorgen werd ik badend in het zweet wakker, omdat ik me realiseerde dat er een inconsistentie voorkwam in mijn betoog dat als een rode draad door de bronbesprekingen doorloopt. Kennelijk had ik erover liggen dromen. (Geen nachtmerrie hoor grinning smiley.)
Dus moet ik weer aan de slag om dit te repareren. Blijft leuk om te doen!

Ondertussen heb ik als een soort bijvangst in de gaten gekregen waar de Angelen vandaan gekomen zijn. De Angelen, waarover we dus pas(!) bij Beda vernemen (731 AD, Historia Ecclasiastica Gentis Anglorum). Volgens Beda waren het de Angelen, samen met de Juten en de Saksen, die zich na het vertrek van de Romeinen in Britannia vestigden (super beknopte versie).

Van die Angelen wordt tegenwoordig vrijwel zonder twijfel aangenomen dat die afkomstig waren van de omgeving Sleeswijk-Holstein. Samen met Juten en Saksen en mogelijk ook (oude)Friezen, Franken en Galliërs (zeg maar: lieden uit alle continentale kustvolken) zouden die na het wegvallen van de Romeinse controle de overtocht naar Britannia gemaakt hebben.

Het gekke is, dat in de drie eeuwen tussen Romeinen en Beda helemaal niemand rept over Angelen die zich in Britannia gevestigd zouden hebben. Alleen Saksen duiken met regelmaat op in de bronnen.
Die Angelen zijn dus door Beda in ‘het verhaal’ geweven, al heeft hij het ook weer niet helemaal uit zijn duim gezogen.

De Angelen zijn niet uit het niets bij Beda aan komen ‘vliegen’. Die kwamen uit Rome. Om preciezer te zijn … uit het Vaticaan.
Dat waren heel andere ‘Angelen’ dan die uit Sleeswijk-Holstein. Beda heeft ze als het ware ‘omgebouwd’.

Ik dacht dat dit misschien wel een aardig item was om eens ter discussie aan te bieden.
Wel wil ik hier meteen bij aantekenen dat niet uit het oog verloren moet worden, dat de werkelijkheid betreffende de Germaans/Gallische ‘invasie’ van Britannia iets anders is dan het verhaal dat erover verteld werd.

Groet,
Dagobert

Science: An orderly arrangement of what at the moment seem to be facts.
Onderwerp Auteur Gepost

De Angelen kwamen uit Rome winking smiley

Dagobert 15 maart 2021 16:20

Re: De Angelen kwamen uit Rome winking smiley

RV Burger 15 maart 2021 18:35

Lolke 08 juli 2021 10:59

Dagobert 08 juli 2021 16:48

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen